نوپدید
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
اینجا دانشآموزان بازیسازی میکنند.
ایران
- بابازی
- 2017
هنگامی که صحبت از اجرای فعالیتهای بازی محور در مدرسه میشود، معمولا همه نگاهها به سمت معلمان و مربیان میرود اما در مدرسه اشراق بابل، دانشآموزان نقش بازی سازی را برعهده دارند و مسئولان مدرسه فقط نقش نظارتی دارند. آقای محمد زاهدیان، جوان دهه هفتادی اهل بابل مازندران و مسئول پایه متوسط دوم مدرسه اشراق و از مبتکران ایده تشکیل کارگروه بازی دانش آموزی در خصوص هدف تشکیل این کارگروه میگوید: «کارگروه بازی مدرسه اشراق از سال ۹۶ تشکیل شد و مهمترین هدف آن، این است که بچهها در حوزه بازی از فرهنگ تقلید و مصرفگرایی دور بشوند و خودشان…
- 87 بازدید
- 0 پسند
- 0 نظر
هنگامی که صحبت از اجرای فعالیتهای بازی محور در مدرسه میشود، معمولا همه نگاهها به سمت معلمان و مربیان میرود اما در مدرسه اشراق بابل، دانشآموزان نقش بازی سازی را برعهده دارند و مسئولان مدرسه فقط نقش نظارتی دارند.
آقای محمد زاهدیان، جوان دهه هفتادی اهل بابل مازندران و مسئول پایه متوسط دوم مدرسه اشراق و از مبتکران ایده تشکیل کارگروه بازی دانش آموزی در خصوص هدف تشکیل این کارگروه میگوید: «کارگروه بازی مدرسه اشراق از سال ۹۶ تشکیل شد و مهمترین هدف آن، این است که بچهها در حوزه بازی از فرهنگ تقلید و مصرفگرایی دور بشوند و خودشان بازی تولید کنند یا بازیهای موجود را بومیسازی کنند، در همین راستا اعضای این کارگروه که متشکل از حدود ۷ نفر از دانشآموزان از هر پایه هستند، جلسات متعدد برگزار میکنند، بازیها را آسیبشناسی میکنند، پژوهش میکنند، بازی طراحی میکنند و در نهایت مصوبات جلسه و بازیهای نهایی را برای پایهی خودشان ارائه و اجرا میکنند.»
آقای زاهدیان معتقد است فعالیت در این کارگروه برای نوجوان جذاب و پر از فایده است. برای مثال آنها در حین تغییر یا طراحی بازی حل مسئله را یاد میگیرند، دیده میشوند، مستقل فکر میکنند، کار تیمی را یاد میگیرند، عزت نفسشان تقویت شده و نبوغشان شکوفا میشود. در حدی که اگر یک بازی را امروز به آنها ارائه کنی هفته بعد آنقدر همان بازی را به بهترین شکل تغییر دادهاند و به جذابیتهای بازی اضافه کردهاند که متوجه نخواهید شد این همان بازی هفته قبل است. مثلا در بازی دزد و پلیس در یک آن ماهیت تیمها باهم عوض میشود و به جذابیت بازی ضریب میدهد.
کارگروههای بازی مدرسه اشراق در اجرای جشنواره و لیگهای بازی درون مدرسه هم دستی بر آتش دارند و با نظارت مربیها، معمولا هر فصل یک برنامه این چنینی اجرا میکند که اتاق فکر برنامه، عوامل اجرایی و تصمیم گیرندگان اصلی خود دانشآموزان هستند.
هراز چندگاهی هم مسئولین مدرسه با اعضای کارگروهها ارتباط میگیرند تا از مشکلات و کمبودهای بچهها مثل کمبود ابزار بازی اطلاع یابند و برای حل آنها بچهها را راهنمایی میکنند یا درخواست فعالیت بازیمحور جدید از کارگروه داشته باشند.
گفتنی است “مدرسه اشراق” ذیل موسسه فرهنگی پژوهشی اشراق، از اوایل دهه هشتاد در پایههای دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم دبیرستان شکل گرفت که فعالیتهای بازیمحور در دوره ابتدایی با معلمها و مربیها اجرا میشود و کارگروههای بازی از دانشآموزان پایه هفتم به بعد شکل گرفتهاند.