نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

خدمت‌رسانی با طعم امید

خدمت‌رسانی با طعم امید
ایران
ایران
  • 2010

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

“سیده هاجر جعفری“ متولد سال ۱۳۵۷ کارشناس الهیات و کارشناس ارشد روانشناسی مسئول خیریه “باور امید“ و “انجمن سی بی‌آر“ شهرستان “برازجان“ استان “بوشهر” است. “سی بی‌آر “یک انجمن جامعه محور است که حول توانمندسازی معلولین و جوامع محلی کار انجام می‌دهد.  انجمن در هر روستا یک پایگاه دارد. این پایگاه‌ها یک مسئول دارند که با نام تسهیل‌گر شناخته می‌شود. یک شورای توانبخشی هفت نفره هم متشکل از یک عضو شورای دهیار، یکی از معتمدین محلی، یک نماینده از خانواده معلولین، به‌ورز روستا، یک نفر از معلولین و همین فرد تسهیل‌گر که مسئول پایگاه است در آن عضویت دارند. این‌…

  • 70 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

سیده هاجر جعفری متولد سال ۱۳۵۷ کارشناس الهیات و کارشناس ارشد روانشناسی مسئول خیریهباور امید وانجمن سی بی‌آر شهرستان برازجان استان بوشهر” است. “سی بی‌آر یک انجمن جامعه محور است که حول توانمندسازی معلولین و جوامع محلی کار انجام می‌دهد.  انجمن در هر روستا یک پایگاه دارد. این پایگاه‌ها یک مسئول دارند که با نام تسهیل‌گر شناخته می‌شود. یک شورای توانبخشی هفت نفره هم متشکل از یک عضو شورای دهیار، یکی از معتمدین محلی، یک نماینده از خانواده معلولین، به‌ورز روستا، یک نفر از معلولین و همین فرد تسهیل‌گر که مسئول پایگاه است در آن عضویت دارند. این‌ شورا ماهیانه جلسه برگزار و مشکلات معلولین را رصد می‌کند و خدماتی که می‌توانند علاوه بر خدمات بهزیستی به آنها ارائه کنند را در جلسه بررسی می‌کنند. شورا از هر طریقی که بتواند به آنها کمک می‌کنند. 

خانم “جعفری” از چگونگی حضورش در انجمن می‌گوید:« من در روستا زندگی می‌کردم. شورای روستا به دنبال من آمد و گفت فرمانداری اعلام کرده در جلسه‌ای با آن‌ها حاضر شوم. در این جلسه که مشاور امور بانوان فرمانداری و مسوولین بهزیستی حضور داشتند به من گفتند می‌خواهیم یک خدماتی ارائه بدهیم و نیاز به همکاری افراد موثر در روستاها داریم. از آن زمان شروع به فعالیت کردم و از بین کسانی که آمده بودند من به عنوان مسوول انجمن سی‌بی‌آر شهرستان انتخاب شدم. خدماتی که ما به معلولین داده‌ایم شامل تهیه وسایل توانبخشی، ساخت مسکن، مناسب‌سازی سرویس بهداشتی و مکان رفت و آمد وام‌های بلاعوض اشتغال‌زایی و هر چیزی است که خانواده به ان نیاز داشته باشد. مثلا در فصل سرما برای نیازمندان بخاری و در فصل گرما کولر برایشان تهیه می‌کنیم. اگر وسایل آنها خراب شده باشد تعمیرکار پیدا می‌کنیم تا به صورت رایگان این وسایل را برای آن‌ها تعمیر کند. علاوه بر این‌ها کلاس‌های پیشگیری هم در سطح شهر و روستا برگزار می‌کنیم». 

 برای معلولین صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای  تاسیس شد که هر ۱۰ نفر یک صندوق را تشکیل می‌دهند. یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب می‌شود. وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید به حساب آن‌ها می‌آید و با ذخیره ماهیانه خودشان ترکیب می‌شود. سپس طرح‌هایی ارائه می‌شود که چه کارهایی می‌خواهند انجام بدهند که با توانایی آن‌ها تناسب دارد. پس از بررسی به نسبت آن شغل و طرحی که دارند به آنها وام تعلق می‌گیرد و با نظارت تلاش می‌شود که خودکفا شوند. 

در منطقه “برازجان” هفت هزار معلول است که بیشتر آن‌ها ثمره ازدواج فامیلی هستند. فلج اطفال در جایگاه اول و شنوایی و معلولیت ناشی از تصادفات در رده‌های بعدی است. 

 

 خانم “جعفری” درباره شکل‌گیری موسسهخیریه باور امید” می‌گوید: « رشته من الهیات بود ولی به خاطر وظیفه‌ای که متعهد شده بودم به سمت روانشناسی رفتم و روانشناسی مثبتگرا را ادامه دادم. 

جامعه ما ساختاری مذهبی دارد و در عین حال دوست دارد به سمت نوگرایی برود. ذائقه‌ها کمی تغییر کرده است. این ادامه تحصیل به من کمک کرد تا بتوانم جلسات و کارگاه‌های مختلفی را برگزار کنم. از سال ۱۳۸۹ موسسه خیریه باور امید را در برازجان تاسیس کرده‌ایم و کارهایمان در شهر را توسعه دادیم و در محله محروم علی آبادی تمرکز داریم تا طرح ۲۰۲۰ را اجرا کنیم. ما محله‌ها را به شش قسمت تقسیم می‌کنیم و مقر هر کدام را مسجد محل قرار می‌دهیم. کارهایی که نیاز محل است رصد می‌شوند و با همکاری و همراهی همه موسسات و نهادها و خیریه‌ها برای حل آن اقدام می‌شود». 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !