نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

حل مشکلات حاشیه‌نشین‌ها با کمک “نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان”

حل مشکلات حاشیه‌نشین‌ها با کمک “نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان”
آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی
  • 1996

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان (Slum Dwellers International) مجموعه‌ای است متشکل از فدراسیون‌های زاغه‌نشینی 32 کشور و 478 شهر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین که تلاش می‌کند تا اعضای خود را بسیج و ظرفیتی جمعی در جوامع فقیر شهری ایجاد نماید. این فدراسیون‌ها با انجام فعالیت‌هایی مثل نقشه‌برداری و سرشماری سکونتگاه‌ها، داده‌هایی ارزشمند جمع‌آوری می‌کنند تا برنامه‌ریزی و مشارکت‌های اجتماعی را تسریع کرده و از ظرفیت جمعی خود برای ارائه راه‌حل‌های مشترک برای بهبود محله‌های فقیرنشین استفاده می‌کند.   از سال ۱۹۹۶، این نوآوری اجتماعی با درگیر کردن آژانس‌های بین‌المللی و فعالیت در صحنه بین المللی به منظور حمایت و پیشبرد…

  • 285 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان (Slum Dwellers International) مجموعه‌ای است متشکل از فدراسیون‌های زاغه‌نشینی 32 کشور و 478 شهر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین که تلاش می‌کند تا اعضای خود را بسیج و ظرفیتی جمعی در جوامع فقیر شهری ایجاد نماید. این فدراسیون‌ها با انجام فعالیت‌هایی مثل نقشه‌برداری و سرشماری سکونتگاه‌ها، داده‌هایی ارزشمند جمع‌آوری می‌کنند تا برنامه‌ریزی و مشارکت‌های اجتماعی را تسریع کرده و از ظرفیت جمعی خود برای ارائه راه‌حل‌های مشترک برای بهبود محله‌های فقیرنشین استفاده می‌کند.

 

از سال ۱۹۹۶، این نوآوری اجتماعی با درگیر کردن آژانس‌های بین‌المللی و فعالیت در صحنه بین المللی به منظور حمایت و پیشبرد مبارزات محلی با فقر، به صدای جهانی فقرا و زاغه‌نشینان تبدیل شد. با این وجود، میدان اصلی فعالیت این نهاد سطح محلی است، یعنی سکونتگاه‌های غیررسمی که در آن فقرا برای ساختن شهرها، اقتصادها و سیاست فراگیرتر تلاش می‌کنند. مهم ترین کاری که این نهاد انجام می دهد دادن اعتماد به نفس، نگرش و مهارت ایجاد تغییر در زندگی افراد است.

 

برای مثال هر روز گروه‌هایی از زنان در محله‌ها و سکونت‌گاه‌های فقیرنشین از خانه‌ای به خانه دیگر می‌روند و پول‌های خرد را که به عنوان “پس‌انداز” کنار گذاشته شده‌اند جمع‌آوری می‌کنند تا با مجموع پول‌ها به مسائل معیشتی رسیدگی کنند. اعضای گروه پس‌انداز از طریق تعاملات روزانه و گردهمایی‌های هفتگی، مشکلات موجود در جامعه خود را بیان می‌کنند و همین کار برای زنان جوامع فقیر شهری حس هویت مشترک ایجاد می‌کند. البته این نهاد، مردان را از این کار مستثنی نمی‌کند اما در واقع گروه‌های پس‌انداز عمدتاً از زنان تشکیل شده‌اند. زنان اغلب در مرکز خانواده قرار دارند و مسئول تهیه غذا، هزینه‌های مدرسه، هزینه آب تمیز و مکانی برای خواب هستند. با هدف قرار دادن فقیرترین زنان در یک شهرک، می‌توان مطمئن بود که حیاتی‌ترین نیازهای شهرک برآورده خواهد شد.

 

علاوه بر این، عضویت و مشارکت در گروه‌های پس‌انداز به اعضا این امکان را می‌دهد که به وام‌های کوتاه‌مدت دسترسی داشته باشند. این سیستم پس‌انداز و وام‌دهی، جوامع را برای مدیریت مالی متوسط و بزرگ در پروژه‌های بهسازی زاغه‌ها آماده می‌کند. این گروه‌های پس‌انداز که به عنوان سنگ بنای نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان در نظر گرفته می‌شوند با هم پیوند می‌خورند و «فدراسیون‌ها» را تشکیل می‌دهند.

 

یکی دیگر از امکاناتی که با مراجعه به سایت نهاد بین‌المللی زاغه‌نشینان می توان به دست آورد نظام مسائل هرکدام از این مناطق زاغه نشین است که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده مردم محلی به دست آمده است. شما با مراجعه به سایت و انتخاب شهر و کشور و منطقه به اطلاعاتی نظیر مسائل اولویت‌بندی شده منطقه، دسترسی به زیر ساخت‌های حمل و نقل مثل جاده و اتوبوس، دسترسی به سرویس بهداشتی، وضعیت تامین برق، مسافت و هزینه برای تامین آب شرب سالم، نقشه منطقه و سایر مواردی که برای حل مسئله‌های آن منطقه بسیار مهم هستند، دست پیدا می‌کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم موجود در اسلایدها را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !