نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

ایده های نو نجات دهنده تولیدات روستایی

ایده های نو نجات دهنده تولیدات روستایی
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

«گاهی از کشاورزان محصولاتی که امکان فرآوری و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد را پیش‌خرید می‌کنیم تا راغب بشوند محصولات بیشتر و بهینه‌تری را در زمین‌های خود کشت کنند».  “امین مرتضی“ متولد ۱۳۷۵ طلبه و ساکن شهر بوئین میاندشت اصفهان است. “مرتضی” از سال ۱۳۹۵ وارد عرصه حمایت از کشاورزان شد و با حذف دلالان، به رونق تولیدات روستایی کمک کرد. کشاورزان با وجود زحماتی که می‌کشند نفع کمی می‌برند و به همین دلیل جوانان روستایی از این حوزه کاری خارج می‌شوند. درک ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان بخش کشاورزی و تولیدات روستایی باعث شد تا آقای “مرتضی” به این سمت…

  • 55 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

«گاهی از کشاورزان محصولاتی که امکان فرآوری و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد را پیش‌خرید می‌کنیم تا راغب بشوند محصولات بیشتر و بهینه‌تری را در زمین‌های خود کشت کنند». 

امین مرتضی متولد ۱۳۷۵ طلبه و ساکن شهر بوئین میاندشت اصفهان است. “مرتضی” از سال ۱۳۹۵ وارد عرصه حمایت از کشاورزان شد و با حذف دلالان، به رونق تولیدات روستایی کمک کرد. کشاورزان با وجود زحماتی که می‌کشند نفع کمی می‌برند و به همین دلیل جوانان روستایی از این حوزه کاری خارج می‌شوند. درک ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان بخش کشاورزی و تولیدات روستایی باعث شد تا آقای “مرتضی” به این سمت کشیده شود. ایشان وقتی با کشاورزان صحبت می‌کردند متوجه شدند مسئله اصلی کشاورزان نداشتن ایده و راهنمایی نشدن است. این طلبه اعتقاد دارد اگر ما به سخنان امام صادق(ع) و ائمه خودمان مراجعه کنیم می‌بینیم ائمه نیامده بودند که مردم را صرفاً به بهشت و زندگی اخروی هدایت کنند بلکه مسیر سعادت دنیوی را هم به مردم نشان می‌دادند. امروز این کار مغفول مانده و باید برای آن جهاد کرد. بدون سرمایه زیاد و یا با اندکی سرمایه حتی به اندازه یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد که بازدهی و درآمد داشته باشد اما نیازمند امید و تاب‌آوری است تا با یک مانع و شکست کار را رها نکنیم. 

“امین مرتضی” می‌گوید :« بعضی رستوران‌های بین راهی ماست را با کاسه‌های گِلی سرو می‌کنند. روزی در جاده دیدم خانومی با یک ماشین گران قیمت در حال توزیع این‌ ماست‌ها در رستوران‌های بین جاده‌ای است. از او موضوع را پرسیدم که گفت من این کاسه‌ها را می‌آوردم خانه و در داخلش چیزی می‌گذاشتیم یا بچه‌ها نقاشی می‌کشیدند اما بعد به این نتیجه رسیدم که در این‌ها ماست بریزیم. خودمان ماست سنتی را تولید کردیم و داخل همین‌ها به رستوران‌ها تحویل دادیم. اولش سخت بود. بعضی‌ها بد برخورد می‌کردند و برخی می‌گفتند مغازه‌ات کجاست. اما کم کم اعتمادسازی کردیم و امروز پانزده خانم با من کار می‌کنند و خیلی موفق‌اند. به نظرم ایده، امیدواری و تداوم راز موفقیت این خانم بود. من هم از زمین‌های خاکی و بیابان‌های اطراف شهر شروع کردم. گیاهان دارویی را می‌چیدم و برای فروش به شهر می‌بردم. کم کم فروشگاهی برای فروش محصولات راه انداختیم و ادوات و کارگاه فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی را مهیا کردیم. الان در کارگاه ابزار خشک کُنی، بسته‌بندی، آسیاب، روغن‌گیری، شیره‌گیری، عرق‌گیری‌ورا داریم و تمامی این امور را انجام می‌دهیم». 

کاری که برای کشاورزان صورت می‌گیرد شبیه کارهای امدادی است. کشاورز ممکن است در طول دوران زندگی خود با خشکسالی، پُرمحصولی، آفت و شرایط دیگر مواجه شود. حداقل کاری که باید برای کشاورزان صورت بگیرد مشاوره دادن است. گاهی مسیری را برای فرآوری و فروش برای کشاورز مشخص می‌کنیم تا آسیب نبیند و دچار مشکل نشود و یک فرایند بردبرد را تجربه کند. یکی از کارهایامین مرتضیترغیب کشاورزان به استفاده از تجربیات سایر کشاورزان مناطق دیگر است که محصولات با بازدهی مالی بیشتر بکارند و یا محصولاتی که توانایی فرآوری و افزایش افزوده بیشتر داشته را تولید کنند. این محصولات از کشاورزان پیش‌خرید می‌شود تا راغب بشوند محصولات بهینه‌تری را در زمین‌های خود کشت کنند. مثل سبزی کاشتن که اصلاً در بوئین میاندشت نبود و حالا وجود دارد. 

مسئله بعدی اصلاح بذر و استفاده از بذرهای مرغوب است که یا بومی و سنتی بود و باید گسترش می‌یافت یا بهترین بذر در ایران یا خارج ایران بود و باید به کشاورز معرفی می‌شد. کشاورزان محتاط بودند و گاهی حاضر به همکاری نمی‌شدند اما “امین مرتضی”  با راهنمایی و پیشنهاد اینکه  اول یک مساحت کمی را بکارید اگر جواب داد کشت را توسعه بدهید کمک کرد و این روش موفقیت آمیز هم بود.  

نظرات کاربران

در حال حاضر دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است