نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

ایده های تحولی، راهی سریع و کم هزینه برای آباد کردن روستا

ایده های تحولی، راهی سریع و کم هزینه برای آباد کردن روستا
ایران
ایران
  • 2001

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

“رضا رضاپور” متولد ۱۳۵۷ فوق دیپلم و مدیرعامل شرکت تعاونی “رومیران بافت“ روستای “روم“ از توابع شهرستان “قائن خراسان جنوبی” است.  بیش از سیصد سال است که “جاجیم” به هنر و صنعت روستای “روم” تبدیل شده است و به دست توانمند زنان روستایی “جاجیم بافی” انجام می‌گیرد ولی متاسفانه بیشتر درآمد آن به دست دلالان می‌افتد. از سال ۱۳۸۰  آقای “رضاپور به فکر ساماندهی این مسئله بود تا اینکه در قالب تاسیس یک تعاونی با مشارکت مردم به این مسیر ورود کرد.  هدف تعاونی این بود که سود نهایی کار جاجیم بافی به دست تولید‌کننده برسد نه اینکه سرمایه‌گذار، کارگاه…

  • 94 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

رضا رضاپورمتولد ۱۳۵۷ فوق دیپلم و مدیرعامل شرکت تعاونی رومیران بافت روستای روم از توابع شهرستان قائن خراسان جنوبی” است. 

بیش از سیصد سال است که “جاجیم” به هنر و صنعت روستای روم” تبدیل شده است و به دست توانمند زنان روستایی “جاجیم بافی” انجام می‌گیرد ولی متاسفانه بیشتر درآمد آن به دست دلالان می‌افتد. از سال ۱۳۸۰  آقای “رضاپور به فکر ساماندهی این مسئله بود تا اینکه در قالب تاسیس یک تعاونی با مشارکت مردم به این مسیر ورود کرد. 

هدف تعاونی این بود که سود نهایی کار جاجیم بافی به دست تولید‌کننده برسد نه اینکه سرمایه‌گذار، کارگاه یا کارخانه‌ای در روستا ایجاد کند و محصول دسترنج مردم را بفروشد و به سود برسد. 

هسته اولیه این تعاونی هجده نفر از بانوان تولید‌کننده روستا بودند. چهار سال طول کشید تا با  مطالعات بازار و آموزش‌های مورد نظر انجام شود و دستگاه‌های مورد نیازی که برای افزایش بازدهی کار به آن‌ها نیاز بود تهیه شود. هر فردی که در این تعاونی عضو می‌شد علاوه بر دستمزدی که در طول سال دریافت می‌کرد، سود شرکت تعاونی را هم دریافت می‌کرد. اگر هم افزایش سرمایه‌ای حاصل می‌شد متعلق به خود اعضا بود. این مسئله باعث دلگرمی و اعتماد پذیری افراد شد و انگیزه‌ای برای ماندن در روستا ایجاد کرد. 

تنوع محصولات تعاونی در مجموع بیش از نود مورد است. با تنوع تولید افراد بیشتری به کار کردن در تعاونی جذب شدند. در حال حاضر اعضای تعاونی  به هشتاد و پنج نفر رسیده و برای شصت نفر در داخل خانه‌هایشان شغل مستقیم ایجاد شده است. در مسیر تولید این محصولات ده نفر کار پشتیبانی را انجام می‌دهند. همه آن افرادی که در خانه‌ها کار می‌کنند هم از امکان بیمه و بازنشستگی برخورداراند و تاکنون دوازده نفر بازنشسته شده‌اند. 

آقای رضاپور درباره‌ی هدف ایجاد تعاونی می‌گوید :« هدف ایجاد تعاونی خدمت به منطقه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. طبیعتاً در هر منطقه‌ای افراد نیازمند سرپرست خانوار، بد سرپرست و جویای کار وجود دارند. ما سعی کردیم همه این جامعه را مد نظر قرار دهیم و شغل‌هایی که تعریف می‌کنیم متناسب با آن افراد باشد. مثلاً کار خدمات شرکت مانند نظافت و بسته‌بندی محصولات را یک فرد ناشنوا انجام می‌دهد. در رسته‌های اداری مالی که نیاز به فردی تحصیل کرده است از افراد باسواد و تحصیل کرده روستا استفاده کرده‌ایم. چینش کار را جوری انجام داده‌ایم که کل جامعه روستا را درگیر کند. ما تلاش کردیم در کنار فعالیت اقتصادی که انجام می‌دهیم رسالتی اجتماعی را هم برای خودمان تعریف کنیم. به همین دلیل به موضوع جمع‌آوری زباله‌های خانگی روستا و ساماندهی آن ورود کردیم».   

به کمک نویسنده مشهوری که زادگاه او در همین روستا بوده درباره این روستا کتابی نوشته شده و فرهنگ و پیشینه تاریخی روستا به صورت مصور درآمده است. در بسیاری از مراسم‌های ملی تعاونی یار و کمک حال مسئولان روستا بوده است. در مسائل بحرانی که جامعه با آن درگیر بوده نیز تعاونی حضوری فعال داشته‌است در  زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و کمبود ماسک به نقطه بحرانی رسید، با تجهیزاتی که در تعاونی موجود بود و با کمک مسوول فنی شرکت تغییراتی را در دستگاه‌ها ایجاد شد و در تولید ماسک به شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمک صورت گرفت  همچنین بسیاری از کارهای برشکاری گان و لباس پزشکی و بهداشتی را در تعاونی انجام می‌گیرد و آنها به دوزنده‌ها سپرده می‌شود تا لباس‌ها به تولید شوند. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !