نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

از گلریزان خانوادگی تا جنبش نه به زباله

از گلریزان خانوادگی تا جنبش نه به زباله
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

در پویشی با نام «نه به زباله» با حضور در مدارس و مساجد تفکیک زباله و جداسازی زباله خشک از زباله تَر را به شهروندان آموزش دادیم. من «اکرم صادقی» متولد سال ۱۳۵۳ تحصیل کرده در رشته کامپیوتر تا مقطع دیپلم و مسوول «گروه جهادی شهید مهدی صادقی» شهر اصفهان هستم. فعالیت این گروه از سال ۱۳۹۵ با برگزاری مراسم گلریزان آغاز شد. با بیست نفر از اعضا فامیل برای حل مشکل بانویی نیازمند دور هم جمع شدیم و مبلغی فراهم کردیم. فامیل مرا می‌شناختند و به همین دلیل برای انجام این کار خیر به من اعتماد کردند. حالا در…

  • 91 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

در پویشی با نام «نه به زباله» با حضور در مدارس و مساجد تفکیک زباله و جداسازی زباله خشک از زباله تَر را به شهروندان آموزش دادیم.

من «اکرم صادقی» متولد سال ۱۳۵۳ تحصیل کرده در رشته کامپیوتر تا مقطع دیپلم و مسوول «گروه جهادی شهید مهدی صادقی» شهر اصفهان هستم.

فعالیت این گروه از سال ۱۳۹۵ با برگزاری مراسم گلریزان آغاز شد. با بیست نفر از اعضا فامیل برای حل مشکل بانویی نیازمند دور هم جمع شدیم و مبلغی فراهم کردیم. فامیل مرا می‌شناختند و به همین دلیل برای انجام این کار خیر به من اعتماد کردند. حالا در فضای مجازی گروهی با دویست و چهل نفر عضو داریم و الحمدالله توانسته‌ایم کارهای خیر بسیاری انجام دهیم. مثلا یک دستگاه اکسیژن برای فردی بیمار در شهر سمیرم تهیه کردیم، چک فردی که فرزندش مبتلا به بیماری‌ام اس بود را پاس کردیم، برای افراد نیازمند دارو خریداری کردیم. برای افراد ساکن در مناطق محروم لباس تهیه کردیم. با پرداخت وام‌های خُرد به نیازمندان مشکلات ابتدایی آن‌ها را حل کردیم‌و…

از تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ پویشی با نام «نه به زباله» را آغاز کردیم. در این پویش با حضور در مدارس و مساجد کار تفکیک زباله و جداسازی زباله خشک از زباله تَر را به شهروندان آموزش دادیم تا به جای آنکه مثلا پوست میوه‌های خود را داخل سطل آشغال بریزند، آن‌ها را داخل سبدی جداگانه قرار داده و با استفاده از حرارت شوفاژ و بخاری و دیگر دستگاه‌های گرمایشی آن‌ها را خشک کرده و از این مواد زائد خوراکی برای دام‌های روستائیان تهیه کنند. آموزش‌های ما به صورت تصویری تهیه شده و شهروندان با تماشای آن‌ها متوجه می‌شوند که فرایند خشک کردن را چگونه انجام دهند تا میوه‌ها دچار کپک نشود چون کپک باعث بروز بیماری در دام می‌شود و این بیماری به انسان نیز سرایت می‌کند.

خوشبختانه در اجرای این طرح مردم همکاری بسیار خوبی با ما انجام دادند و توانستیم 10تن زباله را به 1تن خوراک احشام تبدیل کنیم که دامداران نیز با دریافت این مواد بسیار خوشحال شدند. اگر این طرح در کل کشور توسعه داده شود دیگر در بحث خوراک دام وابسته به خارج از کشور نخواهیم بود و حجم زباله‌های شهری هم از نصف کمتر خواهد شد و شیرابه آلوده نیز تولید نخواهد شد زیرا شیرابه‌ای که از زباله تولید می‌شود و عمدتا محصول دفع غیراصولی زباله‌هایی نظیر پوست میوه است؛ صد و هجده نوع بیماری تولید می‌کند.

ما درباره ته سیگار هم به مردم آموزش می‌دهیم که آن را در خیابان و معابر نیندازند. درباره آب خاکستری هم به مردم آموزش داده‌ایم و این مطلب را بیان کرده‌ایم که چگونه می‌توانند از آب‌های استفاده شده نیز دوباره بهره برداری کنند تا صرفه‌جویی حاصل شود.

یکی دیگر از مباحث آموزشی ما کاهش استفاده از نایلون است. به مردم آموزش می‌دهیم که چگونه با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای خریدهای خود را انجام دهند.

تلاش می‌کنیم اهمیت بحث محیط زیست را برای مردم تبیین و ذهنیت روانی و رفتاری مردم را نسبت به این مساله اصلاح کنیم. هر کدام از مردم باید یک داوطلب محیط زیست باشند و این مباحث را به خانواده و هم محله‌ای‌ها آموزش بدهند در حال حاضر در شهرهای سمیرم، فریدن، چادگان، شاهین شهر و رهنان توانسته‌ایم کار را توسعه بدهیم. در اصفهان مسجد علی آقا محور این فعالیت است. درآمد این کار را هم در خیریه همان مسجد هزینه کردیم. مسجد تکیه در نصرآباد هم به همین ترتیب فعالیت می‌کند. در شاهین شهر بچه‌های مدرسه خودشان زباله‌ها را به این صورت جمع‌آوری می‌کنند. دامداران را هم پیدا کرده‌اند و کیلویی دوهزار تومان محصول خود را می‌فروشند که این رقم هم در نهایت صرف امور خیریه می‌شود. در سپاهان شهر هم این حرکت آغاز شده که امیدواریم این پویش به یک سازمان مردمی در جهت حفظ محیط زیست استان و خدمت به نیازمندان تبدیل شود.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !