نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

اشتغالزایی “جهت” آبادانی

اشتغالزایی “جهت” آبادانی
ایران
ایران

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۰۱ مرداد ۱۴۰۲

خیریه “جهت” در سال 1390در ذهن “حامد زراعت کن” ساکن شیراز جوانه زد، مردی ساکن شیراز اما نگران سیستان و بلوچستان. خیریه “جهت” خیریه جوانه‌های همت و تلاش توانا است که همت کردند با کمک مردم سیستان و بلوچستان را توانمندتر کنند. این گروه برعکس گروه‌های دیگر هدفشان را معطوف به توزیع اقلام حمایتی نکردند، بلکه نقشه راه‌شان را سال‌ها با مطالعه و بازدید میدانی از مناطق مختلف سیستان و بلوچستان آسیب‌شناسی کردند و حساب شده پا در این راه گذاشتند. حدود ۱۸۰ کشاورز و دامدار زیر نظر این موسسه مشغول به کار هستند. این موسسه دانش بنیان بوده و…

  • 160 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

خیریه “جهت” در سال 1390در ذهن “حامد زراعت کن” ساکن شیراز جوانه زد، مردی ساکن شیراز اما نگران سیستان و بلوچستان. خیریه “جهت” خیریه جوانه‌های همت و تلاش توانا است که همت کردند با کمک مردم سیستان و بلوچستان را توانمندتر کنند. این گروه برعکس گروه‌های دیگر هدفشان را معطوف به توزیع اقلام حمایتی نکردند، بلکه نقشه راه‌شان را سال‌ها با مطالعه و بازدید میدانی از مناطق مختلف سیستان و بلوچستان آسیب‌شناسی کردند و حساب شده پا در این راه گذاشتند. حدود ۱۸۰ کشاورز و دامدار زیر نظر این موسسه مشغول به کار هستند. این موسسه دانش بنیان بوده و با توجه به محرومیت شدید و ظرفیت بالای افراد از این ظرفیت در حوزه‌ی اشتغالزایی استفاده شده است. شغل متناسب افراد بسته به تخصصشان ایجاد می‌شود. این موسسه برخلاف خیریه‌های دیگر که کمک‌های مالی دارند، با ایجاد شغل برای افراد سعی دارد که افراد با حفظ عزت نفس خود بتوانند مایحتاج زندگیشان را فراهم کنند.

این موسسه به صورت گروهی اداره می‌شود. مدیرعامل خیریه جهت با اشاره به این نکته مهم که ما به کار تیمی و گروهی اعتقاد داریم نه کار فردی می‌گوید: «اعضای اصلی گروه خیریه ما 4 نفر هستند که هیچ‌کدام‌شان اهل این استان نیستند. در ضمن همه‌شان از لحاظ تحصیلی کم از نخبه‌ها ندارند. بگذارید با چند جمله کوتاه با این جوانان جهادگر کمی بیشتر آشنا شوید:  “حامد فرزانه” دکترای مهندسی مکانیک، عضو علمی دانشگاه سیستان ‌و‌بلوچستان و رئیس هیئت مدیره خیریه و اصالتا اهل مشهد است. او در بحث‌های فناوری و حوزه انرژی‌های خورشیدی و بادی فعالیت می‌کند. یکی از کارهایی که اکنون زیر نظر او در حال انجامش هستیم، طراحی توربین بادی خانگی کوچک است که بالای پشت بام هر خانه‌ای می‌توان نصب کرد و از انرژی بادی برای رفع نیازهای افراد استفاده کرد. “جواد یوسفی” عضو دیگر این گروه که به همراه خانواده‌اش از تهران به روستای زهک در نزدیکی زابل مهاجرت کرده، او کارشناسی آی‌تی دارد و اکنون در زمینه دامداری فعالیت می‌کند. جواد تجربه زیادی در این خصوص دارد و با کمک او توانسته‌ایم بیش از 120 دامداری در استان زیر نظر گروه خیریه‌ای‌مان ایجاد کنیم. “هادی زمانی ثانی” کارشناسی ریاضی از دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان دارد و اصالتا شیرازی است. ما یک کارگروه علم و فناوری داریم که کارهای علمی و هدفمند کردن فعالیت‌ها در این گروه انجام می‌شود و او مسئولیت این بخش را بر عهده دارد. طراحی و ساخت دستگاه شیره‌گیری خرما، دستگاه گرده‌افشان نخل، پرینتر سه بعدی، شیر دوش دام سبک و … از جمله فعالیت‌های این گروه است که به شدت در این خطه از کشور، کاربردی محسوب می‌شود.”جواد کیخا” کارشناسی‌‌ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران دارد و اصالتا زاهدانی است. کیخا مسئول پروژه‌های روستاهای چابهار است که مسئولیت کارآفرینی در قسمت دام سبک، گیاهان دارویی و مرغ محلی در روستاهای مذکور با وی بوده  و به خوبی از عهده این کار برآمده است.

این خیریه از پاییز سال 1397 تا پاییز سال 1399، 22 پروژه مختلف را در این استان به بار نشاندند، که قدمی موثر و رو به جلو است.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !