نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

بازی در کتابخانه “امیرحسین فردی”

بازی در کتابخانه “امیرحسین فردی”
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

برای راه اندازی محیطی تفریحی و بازی‌محور حتما نیاز نیست که به سراغ خلق ظرفیت‌های جدید برویم. گاهی استفاده از ظرفیت‌های موجود بسیار موثرتر خواهد بود. کتابخانه مردمی “امیرحسین فردی” مشهد یکی از همین ظرفیت‌ها است که حالا علاوه بر امانت کتاب، سراغ بازی رفته و فضای تفریحی سالمی برای نوجوانان یکی از مناطق کم برخوردار مشهد ایجاد کرده است. آقای “علی قیاسی”، کارشناس کامپیوتر و کتابدار کتابخانه “امیرحسین فردی” است. او درباره ضرورت ایجاد فضای بازی در کتابخانه می‌گوید: «ما مکانی مثل کتابخانه را در اختیار داشتیم که مخاطب به آنجا رفت و آمد داشت و می‌شد از این…

  • 193 بازدید
  • 1 پسند
  • 0 نظر

برای راه اندازی محیطی تفریحی و بازی‌محور حتما نیاز نیست که به سراغ خلق ظرفیت‌های جدید برویم. گاهی استفاده از ظرفیت‌های موجود بسیار موثرتر خواهد بود. کتابخانه مردمی “امیرحسین فردی” مشهد یکی از همین ظرفیت‌ها است که حالا علاوه بر امانت کتاب، سراغ بازی رفته و فضای تفریحی سالمی برای نوجوانان یکی از مناطق کم برخوردار مشهد ایجاد کرده است.

آقای “علی قیاسی”، کارشناس کامپیوتر و کتابدار کتابخانه “امیرحسین فردی” است. او درباره ضرورت ایجاد فضای بازی در کتابخانه می‌گوید: «ما مکانی مثل کتابخانه را در اختیار داشتیم که مخاطب به آنجا رفت و آمد داشت و می‌شد از این ظرفیت استفاده بیشتری کرد. از طرفی یکی از دغدغه‌های همیشگی ما، کمبود زیرساخت‌های تفریحی برای کودک و نوجوان در این محله بود، به همین دلیل سراغ بازی رفتیم. قبل از شروع، تحقیقاتی در رابطه با بازی در کتابخانه در سطح ملی و جهانی انجام دادیم. در خرداد ماه ۱۴۰۱ بخش “بازی” کتابخانه افتتاح شد. برخی از بازی‌های فکری و رومیزی که به مخاطب بالای ۷ سال امانت داده می‌شود عبارتند از: شاهراه، بزنگاه، تردست، معمای جنگل، کاپوچین، چائو، نمیریه، برج پیزا و… .»

مسئولین کتابخانه امیرحسین فردی در ایجاد فضای بازی‌محور چند هدف جدی و مهم را دنبال می‌کردند. اهدافی که حالا بعد از چند ماه تقریبا تحقق یافته است: «هدف اصلی ما شکل‌گیری ارتباط صمیمانه بچه‌ها با هم‌سالان و خانواده در فرایند بازی بود؛ هدف دوم افزایش مهارت‌های بچه‌ها در بازی بود، مهارت‌‌هایی مثل حل مسئله، مدیریت، تمرکز، تفکر و … . هدف دیگر این بود که افرادی که کتابخوان نیستند اما بازی کردن را دوست دارند به این بهانه به کتابخانه بیایند و در این فضای فرهنگی باشند. نکته مهم دیگر اینکه بازی‌های فکری و رومیزی هزینه بالایی دارد و همه قادر به خرید آن نیستند؛ امانت دادن بازی‌ها دست‌یابی افراد به این کالای فرهنگی را بیشتر می‌کند.»

شاید فکر کنید راه اندازی بازی در یک کتابخانه نیازمند یک فضای بزرگ است. اما آقای “قیاسی” می‌گوید: « مساحت این کتابخانه در مجموع ۱۰۰ متر است؛ در همین فضای کوچک علاوه بر قفسه‌های کتاب، ۶ میز و حدود ۲۵ صندلی داریم که به صورت ساعتی برای بازی رومیزی اجاره داده می‌شود. حدود ۶۰۰ نفر در ماه از بخش بازی‌ها استفاده می‌کنند و این استقبال مخاطب در تابستان و روزهای آخر هفته بیشتر هم می‌شود.»

لازم به ذکر است که در کتابخانه “امیرحسین فردی” برای بخش کودکان زیر ۷ سال هم در یک قسمت سرسره و تونل و چند وسیله بازی مثل توپ و لگو قرار داده شده و بعضی از روزهای هفته مهد بازی نیز در آنجا دایر می‌شود.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !