نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

بازی در کتابخانه “حسینیه ارشاد”

بازی در کتابخانه “حسینیه ارشاد”
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

کتابخانه و بازی در نگاه اول کنار هم قرار نمی‌گیرند اما یک زوج خلاق این قاعده را به هم ‌زده‌اند. “محمدحسن سلطانپور” و “سیده کبری پاشا زاده” هر دو کتابدار خوش ذوق و خلاقی‌اند که از سال 95 طرح بازی در کتابخانه را به صورت رسمی آغاز کرده‌اند. این زوج جوان اجرای بازی‌های رومیزی و دیجیتال را از کتابخانه حسینیه “ارشاد” آغاز کردند و کم‌کم در 3 کتابخانه‌ی دیگر در شهرهای قم و تهران هم این ایده را دنبال کردند تا جایی که اولین کارگاه آموزشی با موضوع “خدمات بازی در کتابخانه” برای کتابداران توسط آقای “سلطانپور” و همسرشان در…

  • 175 بازدید
  • 1 پسند
  • 0 نظر

کتابخانه و بازی در نگاه اول کنار هم قرار نمی‌گیرند اما یک زوج خلاق این قاعده را به هم ‌زده‌اند. “محمدحسن سلطانپور” و “سیده کبری پاشا زاده” هر دو کتابدار خوش ذوق و خلاقی‌اند که از سال 95 طرح بازی در کتابخانه را به صورت رسمی آغاز کرده‌اند. این زوج جوان اجرای بازی‌های رومیزی و دیجیتال را از کتابخانه حسینیه “ارشاد” آغاز کردند و کم‌کم در 3 کتابخانه‌ی دیگر در شهرهای قم و تهران هم این ایده را دنبال کردند تا جایی که اولین کارگاه آموزشی با موضوع “خدمات بازی در کتابخانه” برای کتابداران توسط آقای “سلطانپور” و همسرشان در سال 98 اجرا شد.

“محمدحسن سلطانپور” که دانش‌آموخته‌ی رشته کتابداری قم می‌باشد از دغدغه‌اش در حوزه بازی می‌گوید:” من علاقمند به حوزه بازی‌های رومیزی و دیجیتال بودم. در زمان دانشجویی به کتابی از “اسکات نیکلسون” برخوردم که موضوع آن بازی در کتابخانه بود. این کتاب اطلاعات نظری خیلی خوبی به ویژه در زمینه بازی رومیزی به من داد. پس از آن که وضعیت بازی در کتابخانه را در جهان مطالعه کردم در سال 94 و95 در کتابخانه مرکزی دانشگاه دو دوره بازی رومیزی  و دیجیتال راه اندازی کردم که با استقبال خوبی از سمت دانشجویان رو‌به‌رو شد”.

“سلطانپور” و”پاشازاده” کتابدار کتابخانه حسینیه”ارشاد” تهران‌اند. این زوج در بستر کتابخانه موفق به اجرای برنامه‌های ثابت بازی به صورت همه روزه و رایگان برای سنین مختلف شده‌اند. افراد در هرروز می‌توانند یک ساعت خاص را رزرو کنند و به مدت 30 الی 60 دقیقه زمان بازی دیجیتال و امکان استفاده از 4 بازی رومیزی را نیز دارند. مخاطب این برنامه‌ها کودکان و نوجوانان، والدین و حتی سالمندان می‌باشند. این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب ارتباط مداومی با کتابخانه داشته باشد. هم‌چنین در انتخاب نوع بازی‌ها؛ مسائل فرهنگی، تربیتی و ارتباط با خانواده نیز در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد هدف از بازی در کتابخانه صرفاَ تفریح و سرگرمی نیست.

هدف این زوج نه تنها تفریح صرف، بلکه جذب مخاطب به محیط کتابخانه و بالا بردن جایگاه آن نزد مردم است و اینکه کتابخانه نهاد اجتماعی فعال و پویا است که برای حل مسائل مردم برنامه دارد.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !