نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

“تو بافی” ناجی خُراشاد

“تو بافی” ناجی خُراشاد
ایران
ایران

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

“فاطمه ذاکریان” مدیرعامل “تعاونی روستایی زنان خُراشاد” است که از سال 1382 با شروع خشکسالی در شهر “خُراشاد” خراسان جنوبی تصمیم گرفت “توبافی” ( بافت حوله و دستمال از ترکیب پشم و پنبه ) که هنر بومی آن منطقه بود را احیا کند تا در سال‌های خشکسالی روستا خالی از سکنه نشود. در ابتدای راه کسی همراه او نشد اما با جدیت و پشتکار خود کار را به تنهایی ادامه داد. کم کم شروع آموزش به دیگر اعضای روستا شروع شد و دستگاه‌هایی که در انباری‌ها چندین سال خاک خورده بود به کار افتاد و تا امروز 1060 نفر زیرنظر…

  • 160 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“فاطمه ذاکریان” مدیرعامل “تعاونی روستایی زنان خُراشاد” است که از سال 1382 با شروع خشکسالی در شهر “خُراشاد” خراسان جنوبی تصمیم گرفت “توبافی” ( بافت حوله و دستمال از ترکیب پشم و پنبه ) که هنر بومی آن منطقه بود را احیا کند تا در سال‌های خشکسالی روستا خالی از سکنه نشود. در ابتدای راه کسی همراه او نشد اما با جدیت و پشتکار خود کار را به تنهایی ادامه داد. کم کم شروع آموزش به دیگر اعضای روستا شروع شد و دستگاه‌هایی که در انباری‌ها چندین سال خاک خورده بود به کار افتاد و تا امروز 1060 نفر زیرنظر این بانوی کارآفرین آموزش دیده‌اند و به کار مشغول شده‌اند. در سال 1396 هنر “توبافی” به ثبت ملی رسید و یک سال بعد ثبت جهانی شد.

“ذاکریان” می‌گوید: «ما امروز چهار نسل در کنار هم کار می‌کنیم و همه باهم رشد کردیم.»

این تعاونی با زندان استان خود تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که به زنان زندانی آموزش “تو بافی” بدهد تا بعد از آزادی بتوانند مشغول به کار شوند.

“تعاونی روستایی زنان خُراشاد” توانسته محصولات خود را به کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلستان و فرانسه صادر کند.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !