نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

کار جهادی، سلامت دام‌ها را تضمین می‌کند

کار جهادی، سلامت دام‌ها را تضمین می‌کند
ایران
ایران
  • 2007

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

“اکبر صادقی” متولد 1357 استان زنجان  است، “صادقی” دامپزشک و مسئول گروه جهادی “شهید ابراهیم هادی” است که به مدت22 سال هر دو یا سه ماه یک بار اردویی به صورت گروهی در مناطق محروم و صعب‌ العبور استان برگزار کرده‌ است.  آقای صادقی می‌گوید: « من خودم اهل یکی از روستاهای محروم و صعب العبور استان هستم که در دوران کودکی برای رسیدن به مدرسه باید روزی بیست کیلومتر پیاده طی می‌کردم. روزی در مسجد روستا با گروهی مواجه شدم. پرسیدم: شما از کجا آمده‌اید؟ گفتند ما یک گروه جهادی خود جوش مردمی هستیم. این کلمه جهاد و جهادگری…

  • 84 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“اکبر صادقی” متولد 1357 استان زنجان  است، “صادقی” دامپزشک و مسئول گروه جهادی “شهید ابراهیم هادی” است که به مدت22 سال هر دو یا سه ماه یک بار اردویی به صورت گروهی در مناطق محروم و صعب‌ العبور استان برگزار کرده‌ است. 

آقای صادقی می‌گوید: « من خودم اهل یکی از روستاهای محروم و صعب العبور استان هستم که در دوران کودکی برای رسیدن به مدرسه باید روزی بیست کیلومتر پیاده طی می‌کردم. روزی در مسجد روستا با گروهی مواجه شدم. پرسیدم: شما از کجا آمده‌اید؟ گفتند ما یک گروه جهادی خود جوش مردمی هستیم. این کلمه جهاد و جهادگری در ذهن من نقش بست و در زیارت مناطق دفاع مقدس و کانال کمیل با شخصیت شهید ابراهیم هادی آشنا شدم و تاکنون با عنایت این بزرگوار کار را جلو برده‌ام و تلاش کرده‌ام اندکی از مشکلات مردم مناطق محرومی که خود از آنجا برخواسته‌ام را کاهش دهم». 

این گروه جهادی از سال 1386 مجوز فعالیتهای خود را دریافت کرده است، این گروه شامل گروه پزشکی، مامایی، دنداپزشکی، دامپزشکی، مهندسین کشاورزی، دامپروری، کارآفرینی و …. است، هر اردویی که برگزار می‌شود متبرک به نام یکی از ائمه اطهار (ع) است. 

گروه جهادی “شهید ابراهیم هادی” 300 عضو دارد که در هر اردو چهل نفر حضور دارند، در اردوها به مسائل فرهنگی و اجتماعی هم توجه می‌شود و در هر اردو حتما یک روحانی ، یک روان درمانگر و روانشناس اعتیاد حضور دارد . برگزاری نماز جماعت و درس‌های مهدویت از ارکان کار این گروه است. 

بیشتر نیاز مردم درمناطق روستایی به پزشک عمومی است. پیرزن و پیرمردها بیشتر نیازشان به داروهای تقویتی و ویتامین است. در هر اردو پرستار زن و مردفعالیت دارند . به همراه دو دامپزشک و مهندسین دامی و تغذیه دامی. در روستاها تغذیه و ورودی دام نیاز به اصلاح دارد. مثلاً نان خشک گاهی به خاطر کپک‌هایش سمی تولید می‌کند که هم به دام ضرر می‌زند و هم از طریق لبنیات، بیماری‌هایی مانند نازایی و سرطان را در میان انسان‌ها گسترش می‌دهد. 

این گروه جهادی کارگاه آموزشی در زمینه کشاورزی و دامداری برای روستاییان برگزار می‌کند و مواردی مثل تزریق واکسن، نگهداری علوفه، نگهداری دام، جایگاه دام، بهداشت جایگاه دام، جیره نویسی، شناسایی نوع خاک و اقلیم منطقه را به روستاییان  آموزش می‌دهد. مثلاً منطقه‌ای دیگر برای کشت گندم مناسب نیست و کشاورزان اصرار دارند طبق آنچه آبا و اجدادشان عمل می‌کردند کار کشاورزی را ادامه بدهند. در این موقع است که  این گروه به آنها شغل زنبورداری را پیشنهاد می‌دهد. کلاس‌هایی را هم برای بانوان برگزار می‌کند. در بعضی از روستاها حتی به احکام مرتبط با میت آشنایی وجود نداشت و از طریق روحانی همراه این گروه احکام و شرایط آن به مردم  آموزش داده شد. 

کارگروه لباس در این گروه فعال است و لباس‌های نو را جمع‌آوری و برای ارائه به روستائیان دسته بندی می‌کند؛ خصوصاً برای بچه‌ها که لباس و لوازم التحریر جزو نیازهای اولیه آن‌ها است. بسته‌های معیشتی  که در این گروه آماده سازی می‌شود به قدری تکمیل است که در آن کبریت و داروی نظافت هم وجود دارد. 

یکی از کارگروه‌های دیگر اشتغال‌زایی است که این مساله خود مانع از مهاجرت مردم خصوصا جوانان از روستا به شهر می‌شود. شغل‌ها هم بر اساس اقلیم و ظرفیت‌های بومی معرفی، توصیه و آموزش داده می‌شود. آقای “صادقی” مسئول وام‌های تبصره ۱۶ بنیاد علوی است و در مدت مسئولیتش توانسته‌ با وام‌هایی که فقط چهار درصد سود دارد، در ایجاد اشتغال کمک موثری داشته است  و در مورد توانسته‌اند  مقام سوم کشور باشند. 

آقای “صادقی” می گویند”: «پیش از رفتن به روستا به فرماندار اطلاع می‌دهیم و می‌گوییم به صورت جهادی می‌رویم فلان روستا شما هم روز جمعه فرماندار نیستید و مردم هستید با ما تشریف بیاورید برویم خدمت مردم برسیم. ما رابطه دائمی و خوبی با امام جمعه داریم و از کلاس‌های مهدویت و طریق الشهدا که برگزار کرده‌ایم بارها تقدیر شده است». 

 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !