نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

فراتر از درس با “یاوران امین”

فراتر از درس با “یاوران امین”
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

مسجد “حاج حسن‌ صنیع الدیوان”، واقع در خیابان بشیری تهران با فضای سنتی و ساختمانی قدیمی، یادآور مکتب‌خانه‌های دوران گذشته است. در دل این مسجد، مدرسه‌ای تشکیل شده است که فعالیت خود را بر مبنای تعلیم و تربیت و مهارت، چند سالی است که آغاز کرده است. دانش‌آموزان دبیرستان “یاوران امین” در کنار فضای علمی، فضای معنوی و صمیمی را هم تجربه می‌کنند. در کنار این فعالیت‌ها، فعالیت تربیتی و پرورش روحی نیز در این دبیرستان بسیار اهمیت دارد. همچنین در کنار تحصیل و تعلیم مبانی دینی، اخلاقی و تربیتی، سه روز در هفته آموزش رزمی می‌‎بینند و در زنگ…

  • 127 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

مسجد “حاج حسن‌ صنیع الدیوان”، واقع در خیابان بشیری تهران با فضای سنتی و ساختمانی قدیمی، یادآور مکتب‌خانه‌های دوران گذشته است. در دل این مسجد، مدرسه‌ای تشکیل شده است که فعالیت خود را بر مبنای تعلیم و تربیت و مهارت، چند سالی است که آغاز کرده است.

دانش‌آموزان دبیرستان “یاوران امین” در کنار فضای علمی، فضای معنوی و صمیمی را هم تجربه می‌کنند. در کنار این فعالیت‌ها، فعالیت تربیتی و پرورش روحی نیز در این دبیرستان بسیار اهمیت دارد. همچنین در کنار تحصیل و تعلیم مبانی دینی، اخلاقی و تربیتی، سه روز در هفته آموزش رزمی می‌‎بینند و در زنگ ‎های تفریح مشغول ورزش‎ هایی مثل والیبال، پینگ پنگ و فوتبال دستی می‌شوند.

در این مدرسه، دو رشته انسانی و ریاضی وجود دارد؛ با این تفاوت که بخش اعظمی از محتوای درسی با محتوای رایج در مدارس دیگر متفاوت است. به عنوان نمونه علم منطق، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن و برخی علوم نوین و کاربردی مانند طراحی سایت و تدوین و… به محتوای درسی اضافه شده است و برخی کتب که  نیازمند استاد و تدریس نیستند، به صورت خودخوان ارائه می‌شود.

اردو جزئی جدانشدنی از برنامه‌های این مدرسه است. اردوهایی مثل بازدید از دانشگاه خواجه نصیر و امیرکبیر، بازدید از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مزرعه‌ها و آشنایی با مشاغل، اردوی کویرگردی و آشنایی با ظرفیت‌های کویر و نقش قنات‌ها در آب‌رسانی و اردوی جهادی لرستان و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان که تاثیر زیادی بر افزایش تلاش، صبر، همیاری و ازخودگذشتگی آن‌ها داشته است، تنها بخشی از اردوهای این مدرسه است.

از دیگر تفاوت‌های مدرسه “یاوران امین” با سایر مدارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف روش‌های غلط تشویق و تنبیه از جمله حذف تشویق‌های بیرونی شرطی‌ساز مثل کمد جوایز و … و تنبیه‌های نادرست مثل تنبیه فیزیکی یا تحقیر (به طور مثال کاهش چشم گیر اخراج از کلاس و تنبیه در جمع)
  • سپردن مسئولیت‌های واقعی به نوجوانان: برای مثال برگزاری جشن روز مادر در مدرسه که همه‌ی وظایف (جلسات متعدد تقسیم کار، پیگیری تامین مالی ، مجری‌گری، مداحی و …) توسط خود بچه‌ها انجام می‌شود.
  • مهارت آموزی: برای مثال آموزش کار با چوب و معرق، آموزش الکترونیک، برق، ماکت‌سازی، آشپزی و  …
  • توجه به سلامت: انجام آزمایش چکاپ کامل برای دانش آموزان و خانواده‌ها و انجام ویزیت طب سنتی توسط متخصص طب سنتی به صورت دوره‌ای و برگزاری جلسات آموزشی.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !