نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

روایت حضور و غیاب در “فرهنگ”

روایت حضور و غیاب در “فرهنگ”
ایران
ایران

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

“سید نادر موسوی” از اتباع افغانستانی است که از سال‌های کودکی به همراه خانواده به ایران مهاجرت کرد. همین مهاجرت باعث شد تا در بزرگسالی برای هموطنان دور از وطن خود، وطنی کوچک در قالب مدرسه بسازد.”مدرسه فرهنگ” مدرسه‌ای بین‌المللی در تهران است که در سال 1397 به منظور تسهیل فرایند تحصیل دانش‌آموزان مهاجر افعانستانی تأسیس شد و فضایی شاد و آرام را برای آموزش و تربیت آن‌ها فراهم کرد. در این مدرسه ایده‌های جدیدی در قالب‌های متنوعی به مرحله اجرا می‌رسد که همسایه بودن و اشتراکات فرهنگی نیز در آن‌ها دخیل است. یکی از این اشتراکات “جشن نوروز” است…

  • 170 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“سید نادر موسوی” از اتباع افغانستانی است که از سال‌های کودکی به همراه خانواده به ایران مهاجرت کرد. همین مهاجرت باعث شد تا در بزرگسالی برای هموطنان دور از وطن خود، وطنی کوچک در قالب مدرسه بسازد.”مدرسه فرهنگ” مدرسه‌ای بین‌المللی در تهران است که در سال 1397 به منظور تسهیل فرایند تحصیل دانش‌آموزان مهاجر افعانستانی تأسیس شد و فضایی شاد و آرام را برای آموزش و تربیت آن‌ها فراهم کرد. در این مدرسه ایده‌های جدیدی در قالب‌های متنوعی به مرحله اجرا می‌رسد که همسایه بودن و اشتراکات فرهنگی نیز در آن‌ها دخیل است. یکی از این اشتراکات “جشن نوروز” است که در افغانستان به آن “گل‌ سرخ” هم می‌گویند. آقای “موسوی” با الهام از پیک شادی‌های مدارس ایران، پیک‌های “گل‌سرخ”را طراحی کرد، پیک‌هایی که علاوه بر کتب درسی ایران هدف‌شان آشنایی بچه‌های افغانستانی با تاریخ و جغرافیای افغانستان بود.

حضور و غیاب در مدرسه “فرهنگ”‌ به صورت قدیمی بین دانش‌آموزان و همکاران جایی ندارد و هر فرد موظف است برای ثبت حضور خود متنی را در حد یک جمله و یک کلمه و حتی در حد نیم صفحه بنویسد؛ این متن می‌تواند مروری بر اتفاقات آن روز یا احساسات هر فرد باشد. این طرح اهداف ضمنی و پنهانی‌ای دارد که شامل تقویت مهارت‌های نوشتن و ایجاد انگیزه و علاقه برای توسعه‌ی این مهارت است. به شکلی که در روزهای پایانی سال، دانش آموزان با علاقه و بدون هراس، جملات زیبایی را به رشته‌ی تقریر درمی‌آوردند. هدف مهم آقای “موسوی” نترسیدن از نوشتن و آموزش نوشتن به بچه‌ها است که در راه این آموزش ویژگی تحسین برانگیزی دارند.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !