نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

“سرمایه‌گذاری آبی” به کمک ساکنان سواحل از اقیانوس‌ها حفاظت می‌کند

“سرمایه‌گذاری آبی”  به کمک ساکنان سواحل از اقیانوس‌ها حفاظت می‌کند
انگلستان
انگلستان
  • 2003

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

مناطقی وجود دارند که در آنها امنیت غذایی، معیشت و هویت فرهنگی صدها میلیون نفر به اقیانوس وابسته است. اقیانوس‌هایی که به صورت بی سابقه‌ای در معرض صید بی‌ رویه و تخریب زیستگاه‌ها هستند که نتیجه آن هم می‌شود تقویت و رونق بازارهای مناطق دوردست. طرح‌های حفاظت از اقیانوس‌ ها که بیشتر جنبه فرمایشی دارند، اغلب باعث ناخشنودی مردم محلی می‌شوند و اجرای آن‌ها پرهزینه است. نهاد مدنی “سرمایه‌گذاری آبی”  (blue ventures) روش‌های ماهی گیری را با کمک مردم شهرهای ساحلی اصلاح می‌کند. رویکردهای کم‌هزینه و محلی که به نیازهای مردم ساحلی نیز پاسخ می‌دهند، نوید روش‌های جدیدی را برای…

  • 291 بازدید
  • 1 پسند
  • 0 نظر

مناطقی وجود دارند که در آنها امنیت غذایی، معیشت و هویت فرهنگی صدها میلیون نفر به اقیانوس وابسته است. اقیانوس‌هایی که به صورت بی سابقه‌ای در معرض صید بی‌ رویه و تخریب زیستگاه‌ها هستند که نتیجه آن هم می‌شود تقویت و رونق بازارهای مناطق دوردست. طرح‌های حفاظت از اقیانوس‌ ها که بیشتر جنبه فرمایشی دارند، اغلب باعث ناخشنودی مردم محلی می‌شوند و اجرای آن‌ها پرهزینه است. نهاد مدنی “سرمایه‌گذاری آبی”  (blue ventures) روش‌های ماهی گیری را با کمک مردم شهرهای ساحلی اصلاح می‌کند. رویکردهای کم‌هزینه و محلی که به نیازهای مردم ساحلی نیز پاسخ می‌دهند، نوید روش‌های جدیدی را برای تامین مالی ساکنان سواحل و در عین حال تشویق حفاظت از دریاها و اقیانوس ها می‌دهد.

 

یکی از راهکارهای این نهاد برای محافظت از اقیانوس ها این است که با مشارکت مردم محلی، برای مدتی کوتاه در زمان تخم ریزی آبزیان عملیات صید ممنوع می‌شود و پس از مدتی در اثر زاد و ولد، تعداد آن ها افزایش می‌باید. بدین صورت هم تنوع آبزیان حفظ شده و هم ماهی گیران نسبت به قبل به صید بیشتری دست پیدا می‌کنند. همچنین برای افزایش اثربخشی این کار از ماهی‌گیران خواسته می‌شود که به صورت مداوم اطلاعات صید خود را ثبت و آرشیو کنند.

 

در حال حاضر بیش از 750 هزار ماهی گیر خُرد (ماهی گیران فعال در مقیاس کوچک) در 13 کشور تحت نظارت “سرمایه‌گذاری آبی” در حال فعالیت هستند و 16800 کیلومتر مربع توسط ساکنان سواحل محافظت می‌شوند.

اما فعالیت این نوآوری اجتماعی فقط محدود به ماهی گیری نمی شود و با استفاده از ظرفیت های محلی سعی در توسعه فعالیت‌هایی مانند گردشگری مبتنی بر طبیعت و دریا نیز دارند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم موجود در اسلایدها را مشاهده کنید.

 

منبع: موسسه نیکوکاری مجتبی معین

 

 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !