نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

سیاست ما «درهای باز» است

سیاست ما «درهای باز» است
ایران
ایران
  • 1399

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

“محمد مهاجری“ متولد سال ۱۳۷۵ کارشناس ارشد مدیریت و مسئول “قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادی” شهرستان “شاهرود“ در استان “سمنان” است. این قرارگاه یک مجموعه مردمی است که از سال ۱۳۹۹ با شیوع بیماری کرونا آغاز به کار کرده است.     “قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادی”  در حوزه فرهنگی و هم عمرانی فعالیت می‌کند. فعالیت این گروه با توزیع بسته‌های معیشتی آغاز شد. سپس در حوزه عمرانی ساخت یک مدرسه در روستایی محروم از توابع چهار محال و بختیاری را به سرانجام رسید. این مدرسه با همکاری اهالی روستا طی چهار هفته ساخته شد. در زلزله “بندر خمیر” استان “هرمزگان“…

  • 64 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

محمد مهاجری متولد سال ۱۳۷۵ کارشناس ارشد مدیریت و مسئول قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادیشهرستان شاهرود در استان سمناناست. این قرارگاه یک مجموعه مردمی است که از سال ۱۳۹۹ با شیوع بیماری کرونا آغاز به کار کرده است.  

  “قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادی”  در حوزه فرهنگی و هم عمرانی فعالیت می‌کند. فعالیت این گروه با توزیع بسته‌های معیشتی آغاز شد. سپس در حوزه عمرانی ساخت یک مدرسه در روستایی محروم از توابع چهار محال و بختیاری را به سرانجام رسید. این مدرسه با همکاری اهالی روستا طی چهار هفته ساخته شد. در زلزله بندر خمیراستان هرمزگان به همراه سردار سعید قاسمی به منطقه ورود کردند و یک گروه تخصصی را بهروستای بنو در منطقه اعزام کردند. در این گروه بنا، کاشی‌کار، تاسیساتی، برقکار‌و… حضور داشتند و به مدت سه هفته خدمت‌رسانی کردند. 

در استان کار شناسایی نیازمندان را انجام دادند طبق بررسی مشخص شد شهرها و روستاهای شرق استان محرومیت بیشتری نسبت به سایر مناطق استان دارند. بنابراین برنامه‌ریزی کردند و روستا به روستا کار را جلو بردند. مثلاً در طرود و پل ابریشم ابتدا گروه خواهران ورود کردند و خانواده و مادر را اساس کار خودشان قرار دادند و در زمینه بهداشت فردی آموزش‌هایی را به آن‌ها ارائه کردند. بعد از این آموزش‌ها وقتی گروه پزشکی به منطقه مراجعه کردند بهبود کیفیت بهداشت منطقه را تایید کردند که این امر نشانه ثمربخش بودن آموزش‌های واحد خواهران بود. در بحث خدمت‌رسانی بسته‌های معیشتی و البسه را با کمک خیرین تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌کنند. در ادامه اساتید دانشگاه و نخبگانی بودند که می‌خواستند زکات علم خود را در اختیار محرومین قرار دهند. از حضور ‌ افراد استفاده شد و دوره‌های آموزشی رایگان درسی و غیر درسی برای نیازمندان برگزار شد. 

در شهرکفدک شاهرود طرحی را به نام مهر هادی آغاز کردند. در این طرح جهادگران آن منطقه به صورت گروه‌های مداخله‌گر هفت نفره در منزل نیازمندان شناسایی شده حضور می‌یافتند. دو نفر از اعضای گروه زحمت پاکیزگی آن خانه را می‌کشند و یک نفر هم مسوول می‌شد تا مشکلات خانواده را دسته‌بندی کند تا در یک ماه آن را حل نمایند ، به لطف خدا این طرح موفقیت‌آمیز بود. 

به غیر از وسایل مادی که با کمک حل می‌شود؛ بعضی مسائل با مشاوره خانواده حل می‌شود. در این مشاوره‌ها روابط بین پدر و مادر و والدین و فرزندان اصلاح می‌شد و این خیلی مهمتر و موثرتر از کمک‌های مالی بود. 

هر یک از اصناف شیوه‌های خاص خود را برای کمک به این گروه جهادی داشتند. مثلاً مالک یک سینما می‌گفت می‌خواهد کمک کند. گروه از او خواست تعدادی بلیط رایگان در اختیار نیازمندان قرار دهد، که هر هفته تعدادی از کودکان تحت پوشش برای تماشای فیلم از این طرح استفاده می‌کنند. 

سیاست کلی این گروه جهادی در جذب نیرو و مشارکت عمومی درهای باز  است تا همه جور قشری بتوانند در این فضا وارد شده و خدمت‌رسانی کنند. اولین موکب قرارگاه جهادی شهید ابراهیم هادی در اربعین و همزمان با کرونا بود که با کمک اعضای گروه و خیرین در بسطام اجرا شد و همچنان در ایام اربعین حسینی این طرح را برگزار کردند. در شب یلدای سال ۱۴۰۰ جشن یلدا را برای کودکان کار برگزار کردند. در ماه رمضان دو برنامه یکی افطاری همدلی که در گلزار شهدای شهر برگزار شد و دیگری سفره همدلی که با حضور کودکان کار و خانواده‌های نیازمندان و مسئولان در کنار هم برگزار شد. عید غدیر امسال را در جنگل‌های ابر برگزار کردند 

آقای “مهاجری” درباره اجرای این برنامه در جنگل‌های ابر”  و کمک خیرین می‌گوید:«ما حس می‌کردیم محیط فرهنگی منطقه دچار برخی مشکلات است. از طرف دیگر بچه‌های جوان و نوجوان نیازمندی را داخل شهر داشتیم که تا به حال از شهر بیرون نرفته بودند. برخی افراد بیمار و معلول حرکتی بودند و به این دلیل امکان حرکت نداشتند. برای همین اتوبوس گرفتیم و همه آن‌ها را به جنگل اَبر بردیم و برنامه‌ای مفرح و شاد با اجرای موسیقی و طنز و سرود اجرا کردیم که مورد استقبال گردشگران منطقه هم قرار گرفت.در دهه کرامت هم جشنی را با همین شکل در منطقه توریستی قطری” “شاهرود برگزار کردیم. ما هر وقت برای رضای خدا جلو رفته‌ایم شکستی در کار نبوده است؛ یعنی خیر و بانی‌اش پیدا شده و هرجا منیت‌ها به کار آمده با مشکل برخورد کرده‌ایم. خیرینی داریم که در برنامه‌های مختلف از آنها کمک می‌گیریم. در صفحه اینستاگرام گزارش‌هایمان را ارائه می‌دهیم. البته بسیاری از خیرین دنبال گزارش نیستند و به ما اعتماد دارند. از طریق همین صفحه مجازی هم خیرین پیدا شدند و با ما همکاری می‌کنند. ما حتی از خیرین به عنوان مجری طرح استفاده می‌کنیم و در مناسبت‌های مختلف با ما مشارکت می‌کنند. همکاری خیرین با ما هم مادی و هم معنوی است». 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !