نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

قصه‌گویی پای منبر

قصه‌گویی پای منبر
ایران
ایران

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۲۸ تیر ۱۴۰۲

“اگر کتاب در زندگی ما بیاید، فرهنگ قصه گویی جاری می شود.” این را حجت‌الاسلام “اسماعیل آذری‌نژاد” طلبه‌ای که به دلیل قصه‌گویی برای کودکان در روستاها شهرت دارد، می‌گوید. آذری‌نژاد، طلبه‌ای ست که هدف و کارش را فراتر از چیزی که برایش تعریف شده است، می‌داند. او پس از تحصیل در قم به دهدشت برگشت و امام جماعت یکی از مساجد شد و همزمان تدریس در حوزۀ علمیۀ کوچک این شهر را آغاز کرد. اما متوجه شد راه حل رفع محرومیت را باید در آموزش جست؛ پس به‌جای سخنرانی، او بهترین کتاب‌ها را انتخاب می‌کند و با تهیه یک برنامه…

  • 117 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“اگر کتاب در زندگی ما بیاید، فرهنگ قصه گویی جاری می شود.” این را حجت‌الاسلام “اسماعیل آذری‌نژاد” طلبه‌ای که به دلیل قصه‌گویی برای کودکان در روستاها شهرت دارد، می‌گوید.

آذری‌نژاد، طلبه‌ای ست که هدف و کارش را فراتر از چیزی که برایش تعریف شده است، می‌داند. او پس از تحصیل در قم به دهدشت برگشت و امام جماعت یکی از مساجد شد و همزمان تدریس در حوزۀ علمیۀ کوچک این شهر را آغاز کرد. اما متوجه شد راه حل رفع محرومیت را باید در آموزش جست؛ پس به‌جای سخنرانی، او بهترین کتاب‌ها را انتخاب می‌کند و با تهیه یک برنامه مشخص برای ارتقای فرهنگی و رشد خلاقیت کودکان، حلقه‌ کتاب‌خوانی و قصه‌خوانی راه می‌اندازد. از نظر آذری‌نژاد عدالتِ آموزشی، تامینِ مدرسه در مناطق محروم و آموزش به کودکان، مهم‌تر از منبر‌رفتن و ادارۀ مساجد است. در واقع به گفته او، اینها مولفه دینداری است.

کار آذری‌نژاد فقط در قصه خواندن برای بچه‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه او با بچه‌ها گفت‌وگو می‌کند و با مفاهیمِ قصه، بچه‌ها را ترغیب می‌کند تا فکر کنند. او در بازی‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها هم از ابزارهای طبیعت استفاده می‌کند. به این ترتیب هم خلاقیت بچه‌ها رشد می‌کند و هم ذهنشان مسئله‌مند شده و قدرت حل مسئله پیدا می‌کنند.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !