نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

مدرسه‌ای که “جزیره نجات” کودکان بوسنیایی است

مدرسه‌ای که “جزیره نجات” کودکان بوسنیایی است
بوسنی و هرزگوین
بوسنی و هرزگوین

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

مجتمع آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران در سال 1376 در بوسنی و هرزگوین شروع به فعالیت کرده است. رویکرد این مجتمع سبب شده است که طی 26 سال حضور در بوسنی مشکلی نداشته باشد و این در حالی است که در همه مراکز آموزشی حتما باید نیروی پلیس حضور داشته باشد و دوربین نصب شود تا برخی مشکلات دانش‌آموزان پیگیری شود. اما در این مجتمع هیچ پلیس و دوربینی وجود ندارد؛ بر همین اساس والدین دانش‌آموزان این مجتمع را در شرایط بحران تربیتی و فرهنگی بوسنی “جزیره نجات” می‌دانند. این مدرسه سه بخش دارد: دبیرستان یکی از این بخش‌ها…

  • 196 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

مجتمع آموزشی و پرورشی جمهوری اسلامی ایران در سال 1376 در بوسنی و هرزگوین شروع به فعالیت کرده است. رویکرد این مجتمع سبب شده است که طی 26 سال حضور در بوسنی مشکلی نداشته باشد و این در حالی است که در همه مراکز آموزشی حتما باید نیروی پلیس حضور داشته باشد و دوربین نصب شود تا برخی مشکلات دانش‌آموزان پیگیری شود. اما در این مجتمع هیچ پلیس و دوربینی وجود ندارد؛ بر همین اساس والدین دانش‌آموزان این مجتمع را در شرایط بحران تربیتی و فرهنگی بوسنی “جزیره نجات” می‌دانند.

این مدرسه سه بخش دارد: دبیرستان یکی از این بخش‌ها است که “کالج فارسی و بوسنیایی” نام دارد. مجموعه پایه شامل دبستان و راهنمایی است که 9 کلاس را شامل و “گلستان” نامیده می‌شود و کودکستانی به نام “بهار” هم وجود دارد.

در بخشی از این مدرسه تحصیل به صورت 24 ساعته است که در این نوع تحصیل مدرسه علاوه بر برنامه‌ی آموزشی، اوقات فراغت دانش‌آموزان را با فعالیت‌های تربیتی منظم و هدف‌دار برنامه‌ریزی می‌نمایند. در این برنامه‌ها، دانش‌آموز بیش‌تر اوقاتش را در فضایی سالم و معنوی با همسالان خود و در ضمن فعالیت‌های جذاب و سازنده ورزشی، مهارت‌افزایی، اردو و مسافرت، کتابخوانی و … طی می‌کند و به مرور به عنصری باتقوا، فعال، سالم و سازنده در جامعه‌‌ی خود تبدیل خواهد شد.

در این مدرسه ایده “قلعه کتابخوانی” به صورتی اجرا می‌شود که تصویر قلعه‌ای بر روی دیوار هر کلاس و پایه وجود دارد. در این طرح، تعداد صفحاتی که می‌توان انتظار داشت دانش‌آموز هر پایه در یک سال تحصیلی مطالعه کند، مشخص شده است که با رسیدن به آن تعداد صفحات، جایزه طلائی دریافت می‌نماید. البته این مسیر به سه قسمت تقسیم شده است و دانش‌آموز می‌تواند در پایان هر قسمت، جایزه مختصری دریافت کند. کتابدار مدرسه از طریق گفت‌وگو با دانش‌آموز درباره کتابی که مطالعه کرده بر کیفیت مطالعه دانش‌آموزان نظارت دارد.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !