نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

مدرسه مسجد محور “فائق”؛ مدرسه‌ای متفاوت

مدرسه مسجد محور “فائق”؛ مدرسه‌ای متفاوت
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

“حیدر متوسلی” مدیر مدرسه‌ی مسجد محور “فائق” معتقد است مدرسه جایی برای تمرین زندگی است. مهم‌ترین کاری که در مدارس باید انجام بگیرد آماده کردن بچه‌ها برای زندگی است و آن‌ها در صورتی برای زندگی آماده می‌شوند که با چالش‌های واقعی رو‌به‌رو شوند و بتوانند در این فضای واقعی مسئله خودشان را حل کنند و مهارت و تجربه کسب کنند. در این مدرسه آموزگاران تلاش می‌کنند دانش‌آموزان را در معرض چالش‌ها و مأموریت‌های متنوع قرار دهند. فعالیت‌ها و سرفصل‌های درسی این مدرسه مسجد محور، بر اساس سند تحول آموزش و پرورش به 4 دسته تقسیم می‌شود: دروس نظری: شامل دروس…

  • 854 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“حیدر متوسلی” مدیر مدرسه‌ی مسجد محور “فائق” معتقد است مدرسه جایی برای تمرین زندگی است. مهم‌ترین کاری که در مدارس باید انجام بگیرد آماده کردن بچه‌ها برای زندگی است و آن‌ها در صورتی برای زندگی آماده می‌شوند که با چالش‌های واقعی رو‌به‌رو شوند و بتوانند در این فضای واقعی مسئله خودشان را حل کنند و مهارت و تجربه کسب کنند. در این مدرسه آموزگاران تلاش می‌کنند دانش‌آموزان را در معرض چالش‌ها و مأموریت‌های متنوع قرار دهند.

فعالیت‌ها و سرفصل‌های درسی این مدرسه مسجد محور، بر اساس سند تحول آموزش و پرورش به 4 دسته تقسیم می‌شود:

دروس نظری: شامل دروس رسمی آموزش و پرورش و سایر دروس مثل “سواد رسانه” و “سواد مالی” که مورد نیاز دانش‌آموزان است.

ورزشی: ورزش‌هایی مثل فوتبال تا ورزش‌های سنتی و باستانی، آشنایی دانش‌آموزان با زورخانه و فرهنگ پهلوانی در این مدرسه برگزار می‌شود. حتی گاهی خود دانش‌آموزان ورزش‌هایی را ابداع و اجرا می‌کنند.

پیشه ای: دانش آموزان با پیشه‌های مختلف آشنا می‌شوند و یک پیشه واقعی را تجربه می‌کنند، یک محصول تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. برای مثال آشنایی با پیشه نجاری و تولید و بازاریابی محصولات چوبی، آشنایی با رباتیک و …

اردویی: اردوهای تفریحی مثل کوهنوردی و پینت بال، اردوهای با هدف آشنایی با مشاغل مثل زنبورداری و گاوداری، اردوهای آموزشی مثل بازدید از موزها و … در این مدرسه جایگاه ویژه ای دارند. برای مثال در یک اردو بچه‌ها به یک باغ آلبالو می‌روند و مشغول چیدن می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در این اردو درخت را از نزدیک ببینند و لمس بکنند، با یک باغبان صحبت می‌کنند، نحوه نگهداری و آبیاری، مدل چیدن میوه و در جعبه گذاشتنش را یاد می گیرند و متوجه می‌شوند که باید برای هر چیزی فکر کرد و برنامه داشت.

دانش آموزان هر روز از ساعت ۷ و نیم، با موضوع خاصی و به شکل خاصی قرآن می خوانند، صبحانه جمعی می‌خورند و بعد از برگزاری کلاس‌ها در شبستان مسجد نماز جماعت می‌خوانند. مدرسه توسط دانش آموزان اداره می شود. پخت و پز، نظافت و تمامی کارهای مدرسه بر عهده خود دانش آموزان است.

مسجد فائق در خیابان ۱۷ شهریور تهران واقع شده و کلاس‌های مدرسه در طبقه سوم این مسجد برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !