نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

مدرسه مسجدستان

مدرسه مسجدستان
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مسجد محلی است که باید حرف اول و آخر را در کارهای فرهنگی بزند و محور همه چیز باشد. تعدادی از دانشجویان دغدغه‌مند، با انگیزه برگزاری برنامه‌های دانش‌آموزی در مسجد “حضرت ابوالفضل علیه‌السلام” تهران و با هدف تأثیرگذاری بیشتر در محله و تبدیل مسجد به عنوان پایگاه اصلی رفع تمام نیازهای اهالی محله، با توجه به سابقه آموزشی خود در وهله اول اقدام به تأسیس مدرسه مسجد محور کردند. این دانشجویان با توجه به مبانی تربیتی خود، هدف مقاطع مختلف را به صورت زیر تعریف کرده است: هدف دوران ابتدایی (دوره دیدن و چشیدن): تثبیت نظم و ادب و یادگیری…

  • 230 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

مسجد محلی است که باید حرف اول و آخر را در کارهای فرهنگی بزند و محور همه چیز باشد. تعدادی از دانشجویان دغدغه‌مند، با انگیزه برگزاری برنامه‌های دانش‌آموزی در مسجد “حضرت ابوالفضل علیه‌السلام” تهران و با هدف تأثیرگذاری بیشتر در محله و تبدیل مسجد به عنوان پایگاه اصلی رفع تمام نیازهای اهالی محله، با توجه به سابقه آموزشی خود در وهله اول اقدام به تأسیس مدرسه مسجد محور کردند.

این دانشجویان با توجه به مبانی تربیتی خود، هدف مقاطع مختلف را به صورت زیر تعریف کرده است:

هدف دوران ابتدایی (دوره دیدن و چشیدن): تثبیت نظم و ادب و یادگیری روند انجام کارها و ساختار ذهنی.

هدف دوران متوسطه اول (دوره کسب تجربه‌های واقعی): تجربه اتفاقات مختلف و متنوع توسط دانش‌آموز به جهت تصمیم‌گیری بهتر برای آینده خودش.

هدف دوران متوسطه دوم (آزمایشگاه جامعه): شبیه‌سازی حضور دانش‌آموز در جامعه .

در این مدرسه دانش‌آموزکان صبحانه دورهمی می‌خورند، خودشان غذا درست می‌کنند و خودشان مدرسه را نظافت می‌کنند. محیط مدرسه بسیار صمیمی و دوستانه است.

در تابستان هر دانش‌آموز با حضور در یکی از مغازه‌های مختلف یک حرفه یاد می‌گیرد. بعد از تابستان برای این که این مهارت پایدار و ماندگار و حتی منجر به درآمدزایی شود، هر جمعه در نمایشگاه مسجد به نحوی مهارتش را به نمایش می گذارد و از آن کسب درآمد می کند و هزینه آن را صرف پروژه‌هایی می‌کنند که خودشان در مدرسه تعریف کرده اند.

فرآیند مهارت آموزی بچه‌ها، در خلال تعامل‌های روزمره و در حل چالش‌ها و جست و جوی نیازهایشان شکل می‌گیرد. برای مثال یکی از دانش آموزان مدرسه می‌گوید: “در ابتدا که به مدرسه آمدیم روی فرش می‌نشستیم و درس می‌خواندیم. بعد از مدتی فهمیدیم که خودمان باید مشکل را حل کنیم. مقداری چوب و تخته از مسجد قرض گرفتیم و مقداری هم خریدیم و با آن‌ها میز درست کردیم. در حین درست کردن میزها، مباحث حجم و مکعب در ریاضیات و کار با چوب و ابزارآلات (اره و دستگاه فرز و …) در درس کار و فناوری را یادگرفتیم.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !