نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

مرکز دوستدار کودک “مشتاق”

مرکز دوستدار کودک “مشتاق”
ایران
ایران
  • 2005

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۰۷ بهمن ۱۴۰۲

مرکز دوستدار کودک “مشتاق” حدود سال ۱۳۸۴ در شهر کرمان تاسیس شد. مرکز دوستدار کودک “مشتاق” تحت نظارت انجمن دوستداران کودک کرمان، پانزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و در طول این سال‌ها برای سوادآموزی و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان کار و بازمانده از تحصیل تلاش بسیاری نموده است. اما در سال‌های اخیر فعالیت‌های جدیدی به برنامه مرکز اضافه شده است که خانواده‌ها به خصوص مادران را درگیر در آموزش فرزندان می‌کند. مرکز دوستدار کودک “مشتاق” سال گذشته میزبان ۵۲۰ کودک و حداقل ۱۵۰ مادر بود. این کودکان کسانی هستند که به دلایل مختلف از آموزش ابتدایی…

  • 81 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

مرکز دوستدار کودک “مشتاق” حدود سال ۱۳۸۴ در شهر کرمان تاسیس شد. مرکز دوستدار کودک “مشتاق” تحت نظارت انجمن دوستداران کودک کرمان، پانزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و در طول این سال‌ها برای سوادآموزی و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان کار و بازمانده از تحصیل تلاش بسیاری نموده است. اما در سال‌های اخیر فعالیت‌های جدیدی به برنامه مرکز اضافه شده است که خانواده‌ها به خصوص مادران را درگیر در آموزش فرزندان می‌کند.
مرکز دوستدار کودک “مشتاق” سال گذشته میزبان ۵۲۰ کودک و حداقل ۱۵۰ مادر بود. این کودکان کسانی هستند که به دلایل مختلف از آموزش ابتدایی در مدارس رسمی کشور محروم شده‌اند. انجمن دوستداران کودک کرمان با اجرای چهار طرح پایه و تداوم طرحهای آموزشی تلاش کرده است که با کمترین امکانات فیزیکی همراه با کمک منابع محلی آموزش با کیفیت و لذت‌بخش برای کودکان به ویژه دختران فراهم آورد. همیاران و دوستداران کودک با خدمات مالی و داوطلبی به مرکز “مشتاق” یاری رسانده‌اند تا بتواند با مسئولیت‌شناسی کیفیت آموزشی برنامه‌های یادگیری را تا حد امکان ارتقا دهد. این طرح‌ها عبارتند از :

طرح سواد آموزی مادر-کودک؛
این طرح تلاشی است برای تقویت ارتباط کودکان و مادران. برای مادران و کودکان فرصتی فراهم می‌کند که درباره آرزوهای خود با هم گفتگو کنند و برای زنانی که غالباً ساکت و نامرئی بودند، فرصتی ارزشمند است، در عین حال از توانایی‌های هنری و دست ورزی آنها حتی اگر باسواد نباشند در جهت سواد کودک و افزایش کیفیت رابطه مادر و فرزندی یاری می‌گیرد.

طرح آموزشی همیاران دنیازاد؛
دنیا‌زاد طرح تربیت آموزشگران سوادآموزی عاطفی – اجتماعی در مرکز دوستدار کودک مشتاق است. هدف از اجرای این طرح آن است که هر فرد باسواد بتواند فرد دیگری درفضای یادگیری عاطفی – اجتماعی را باسواد کند. این طرح با 30 نفر از دختران 15 سال به بالا آغاز به کار کرده است. برنامه این طرح 60 ساعت آموزش همراه با کارورزی است.

طرح خودمراقبتی دختران نوجوان؛
سلامت عاطفی اجتماعی جنسی و بهداشتی در آموزش دختران نوجوان مهاجر جایگاه ویژه‌ای دارد این طرح با همکاری کارشناسان ارشد پژوهشی که دوره‌های ویژه‌ای را گذراندن برگزار می‌شود.

طرح تغذیه صبحگاهی؛
بسیاری از دانش آموزانی که در این مدرسه تحصیل می‌کنند، امکان تهیه غذای مناسب برای خود را ندارند. برای همین مدرسه هر هفته به طور مرتب تلاش می‌کند تا از کودکان مرکز پذیرایی کند. این تغذیه میوه، شیر، آب میوه، نان و پنیر نان و تخم مرغ، پلوهای مخلوط و انواع آش را در بر می‌گیرد. تغذیه صبحگاهی به ایجاد فضای گرم و شادی بخش کمک و انرژی لازم برای یادگیری را فراهم می‌کند

طرح فضای آموزشی محله؛
فضای آموزشی در مرکز مشتاق محدود به مدرسه نیست. در این طرح از فضاهای آموزشی محلی مانند کتابخانه، چاپخانه، فروشگاه برای تلفیق سواد و کاربرد آن در موقعیت‌های واقعی زندگی و یادگیری فعالیت‌های مشارکتی در جهت افزایش کیفیت سواد استفاده شده است

بنای مدرسه “مشتاق” آموزش مشارکتی و پروژه محور است و دانش آموزان خود را توانمند می‌سازد که بتوانند خودیادگیرنده باشند و مهارت‌های زندگی اجتماعی و آداب شهروندی را بیاموزند.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !