نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

مشکلات خاص روستاهای اوقافی

مشکلات خاص روستاهای اوقافی
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

گروه جهادی ما تنها گروه در زنجان بود که در زمینه درختکاری فعالیت داشت. سال گذشته چهل هزار اصله نهال را به طور مستقیم خودمان کاشتیم. من مصطفی مسلم متولد 1368کارشناسی ارشد زیست شناسی، دبیر آموزش و پرورش و مسوول گروه جهادی شهرستان سلطانیه استان زنجان هستم. تقریبا از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را با جمعی از همکاران آغاز کردیم و از سال ۱۳۹۵ وارد کارهای عمرانی شدیم. اوایل در زمینه آب شرب روستاهایی که مشکل داشتند فعالیت می‌کردیم. در ادامه به سراغ مدارس رفتیم و مشکلاتی از قبیل کفپوش، ایزوگام، وسایل ورزشی و زمین ورزشی را حل کردیم. از…

  • 104 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

گروه جهادی ما تنها گروه در زنجان بود که در زمینه درختکاری فعالیت داشت. سال گذشته چهل هزار اصله نهال را به طور مستقیم خودمان کاشتیم.

من مصطفی مسلم متولد 1368کارشناسی ارشد زیست شناسی، دبیر آموزش و پرورش و مسوول گروه جهادی شهرستان سلطانیه استان زنجان هستم. تقریبا از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را با جمعی از همکاران آغاز کردیم و از سال ۱۳۹۵ وارد کارهای عمرانی شدیم. اوایل در زمینه آب شرب روستاهایی که مشکل داشتند فعالیت می‌کردیم. در ادامه به سراغ مدارس رفتیم و مشکلاتی از قبیل کفپوش، ایزوگام، وسایل ورزشی و زمین ورزشی را حل کردیم. از سال گذشته نیز ایجاد چمن مصنوعی را آغاز کردیم.

ما احساس می‌کردیم کسی به فکر مناطق روستایی نیست و پاسخگویی نسبت به مشکلات آنها وجود ندارد. خصوصاً در روستاهای اوقافی که مشکلات مربوط به آب شرب و خانه بهداشت داشتند که با تلاش ما مرتفع شد. حالا در حال راه‌اندازی یک گلخانه تحقیقاتی-آموزشی در یکی از مدارس شهرستان سلطانیه هستیم که زمینه محرومیت زدایی را در این منطقه رقم می‌زند.
در دوران کرونا به دلیل مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده بود جمع‌آوری و توزیع بسته‌های معیشتی را در دستور کار قرار دادیم و از همین بستر برای افزایش و سازماندهی نیرو استفاده کردیم به طوری که امروز چهل نفر از مردم منطقه با ما همکاری می‌کنند.

شهرداری زنجان وقتی کارهای ما را دید به سراغمان آمد و با هم تفاهم‌نامه امضا کردیم. موضوع تفاهم‌نامه این بود که اگر می‌خواهید در جهت خدمت به مردم مثلاً پروژه زمین ورزشی را انجام دهید که ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، ما این پروژه را با صد میلیون تومان انجام می‌دهیم به شرطی که مبلغ صرفه‌جویی شده در همین مسیر قرار بگیرد. یعنی اگر یک زمین ورزشی قرار بود بسازید دو زمین ورزشی جهت خدمت به مردم محروم بسازید. این اتفاق هم رخ داد.

متولی هر جایی که می‌خواهیم بسازیم از قبل مشخص می‌شود. مثلا دو روحانی که در این دو منطقه معین ما بودند، متولی این مکان‌های ورزشی هستند. در هر پروژه دو نفر معلول را که نیاز به اشتغال داشتند جهت نگهداری این فضاهای ورزشی جذب کردیم.

گروه ما بخش‌های مختلفی مانند فرهنگی، آموزشی، عمرانی، خانواده بهداشت‌و… دارد. یک نفر مسوول امور مالی است که مدیریت منابع را بر عهده دارد و خیرین و ارگان‌های حامی را در این بخش مدیریت می‌کند. مثلاً برای پروژه‌ای که دو ماه پیش‌تمام کردیم از شرکت ایران ترانسفر زنجان یک تُن رنگ اپوکسی تحویل گرفتیم که بسیار گران قیمت است و به جای ایزوگام در ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. این شرکت از این محصول برای کفپوش شرکت‌شان استفاده کرده بودند و مازادش را ما تحویل گرفتیم و برای ایزوگام مدارس و خانه محرومان از آن استفاده کردیم.

در اردیبهشت ماه هشتاد نفر از دانش آموزان بی‌بضاعت را که از شهر بیرون نرفته بودند با کمک خیرین و بنیاد علوی برای زیارت رایگان به مدت یک هفته عازم مشهد کردیم. مسابقات ورزشی و توانمندسازی به صورت گسترده در این مناطق برگزار کردیم و صد میلیون تومان فقط در دو ماه گذشته در این راستا هزینه کرده‌ایم. گروه اصلی ما ۱۲ نفر است و ۱۲ نفر زیر گروه داریم که به صورت مستمر فعالیت می‌کنیم. در هر پروژه دو برابر این تعداد به ما اضافه شده و تعدادمان به ۵۰ نفر می‌رسد. ما تا دو سال پیش‌ارتباطی با ارگان‌ها نداشتیم ولی به محض شروع پروژه‌های جدید جهت ارائه گزارش به فرمانداری دعوت شدیم و توانستیم از ظرفیت‌های فرمانداری نیز در پروژه‌های خودمان استفاده کنیم. ما با ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف ارتباط گرفتیم و در زمان نیاز آنها را پای کار می‌آوریم. مثلاً معادن منطقه با حمایت فرمانداری برای حل مشکلات مردم محروم آمده‌اند تا مسوولیت اجتماعی خود را در این حوزه ادا کنند.

گروه ما مسوول گروه‌های جهادی استان است و نظارت و بازرسی مجمع جهادی استان بر عهده ما گذاشته شده است. در آنجا ستاد اجرایی درخواست همکاری دادند و طرح ۲۰۲۰ که حول محور محلات محروم بنا شده بود و همه ارگان‌ها را تجمیع کرده است توسط ما اجرا شد و از ظرفیت آنها استفاده کردیم. مثلا هلال احمر در این طرح موظف است داروی رایگان برای بیماران این محلات تامین کند. همچنین طرحی دارند که داروی مازاد خانه‌ها را جمع آوی کنند. ما این طرح را انجام دادیم و برای برنامه اربعین امسال فقط دویست کیلو دارو از همین طریق توانستیم تهیه کنیم و نیاز موکب پزشکی را در نزدیکی کربلا تامین کردیم.

گروه جهادی ما تنها گروه در زنجان بود که در زمینه درختکاری فعالیت داشت. سال گذشته چهل هزار اصله نهال را به طور مستقیم خودمان کاشتیم و مبالغی را هم با کمک بنیاد علوی به گروه‌های جهادی دیگر دادیم که نهال خریده و بکارند. ما معتمد منابع طبیعی هستیم و هر مقدار نهال بخواهیم می‌توانیم دریافت کنیم تا با پلاک کوبی مشخص کاشته شود.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !