نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

ایده ای برای نجات زندگی زوج های جوان

ایده ای برای نجات زندگی زوج های جوان
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

“مجید توتون کوبان” متولد سال ۱۳۶۷ کارشناس ارشد عمران و مسئول موسسه “بهار نکو” شمال استان “فارس”  است . مجموعه “بهار نکو” خودجوش و جهادی است که از سال ۱۳۸۹ بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده به این نتیجه رسید که کلاس‌های آموزشی پیش‌از عقد ازدواج برای تداوم زندگی زوجین کفایت نمی‌کند. در این کلاس‌ها عمدتا مسائل جنسی آموزش داده می‌شود اما زندگی فقط محدود به مسائل جنسی نیست و علت‌های مختلفی برای فروپاشی زندگی مشترک وجود دارد.  در طرح “بهار نکو“ چهار ساعت و نیم به مباحث کلاس‌های پیش‌از ازدواج اضافه شد و زمان این کلاس‌ها را به شش…

  • 90 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

مجید توتون کوبانمتولد سال ۱۳۶۷ کارشناس ارشد عمران و مسئول موسسه بهار نکوشمال استان فارس”  است . مجموعه “بهار نکو” خودجوش و جهادی است که از سال ۱۳۸۹ بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده به این نتیجه رسید که کلاس‌های آموزشی پیش‌از عقد ازدواج برای تداوم زندگی زوجین کفایت نمی‌کند. در این کلاس‌ها عمدتا مسائل جنسی آموزش داده می‌شود اما زندگی فقط محدود به مسائل جنسی نیست و علت‌های مختلفی برای فروپاشی زندگی مشترک وجود دارد. 

در طرح بهار نکو چهار ساعت و نیم به مباحث کلاس‌های پیش‌از ازدواج اضافه شد و زمان این کلاس‌ها را به شش ساعت افزایش داد. در این مدت زمان به مباحثی مانند: روانشناسی زن و مرد، مهارت‌های زندگی، احکام و حقوق زوجین، اخلاق خوب، طب سنتی و بهداشت جنسی پرداخته می‌شد. طی این طرح پنج گروه بحرانی در حوزه ازدواج شناسایی شدند که شامل: دختران زیر هجده سال، پسران زیر بیست سال، پسرانی با ده سال اختلاف سنی از دختران، دخترانی با فاصله سنی پنج سال و بیشتر از پسران و ازدواج مجددی‌ها بود. دسته آخر علاوه بر کلاس‌های معمول، یک تا پنج جلسه مشاوره الزامی و تخصصی هم دریافت می‌کنند. پس از موفقیت این طرح، از سال ۱۳۹۶ برگزاری آن به کل استان تعمیم پیدا کرد. 

وقتی گزارش فعالیت‌های این مجموعه به مقام معظم رهبری رسید ایشان تاکید کردند ساختار مردمی این جریان حفظ شود و این فعالیت‌ها به صورت دولتی و حاکمیتی درنیاید. در حال حاضر موسسه بهار نکو خانواده‌ای دانش بنیان است و مجوز فعالیت آن نیز از سوی استانداری صادر شده است. 

در ادامه به موسساتی که در زیرمجموعه بهارنکو  فعالیت می‌کنند می‌پردازیم” 

–  دانشگاه علمی-کاربردی غدیر که در حوزه تربیت روانشناس، تربیت مددکار، تربیت مربی پیش‌دبستانی فعالیت می‌کند. 

–  موسسه هاتف که فقط در حوزه مجردها فعالیت می‌کند. مشاوره تخصصی به مجردهای خانم و آقا داده می‌شود. افراد شخصیت‌شناس می‌شوند و پس از آن افرادی که اصطلاحا «هم کفو» و در یک رده باشند توسط موسسه به یکدیگر معرفی می‌شوند. 

 – موسسه پرماکه در زمینه‌های مختلف به افراد مشاوره می‌دهد. 

موسسه تابانکه همایش‌ها و کارگاه‌هایی را در زمینه خانواده برگزار می‌کند. زوج‌ها بعد از ازدواج به مدت پنج سال ماهانه در یک همایش رایگان شرکت می‌کنند. در این کارگاه‌ها در مورد ارتباط موثر، مهارت‌های گفت و‌گو، ارتباط با خانواده همسر‌و… به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود. برگزاری این کارگاه‌ها فقط محدود به افراد ساکن در شهرها نیست و گاهی تا دویست و پنجاه نفر شرکت‌کننده از روستاها در این طرح‌ها شرکت می‌کنند. مثلا در چشمه رعنایشهر اقلید کارگاهی برگزار شد که دویست و هشتاد نفر مراجعه کرده بودند که این استقبال میزان تاثیرگذاری این طرح را نشان می‌دهد. 

در طول دوران کرونا فعالیت‌های این موسسه متوقف نشد و در فضای اسکای روم تمامی مباحث دنبال شد .  لینک کلاس‌ها  توسط پیامک به زوج‌ها ارسال می‌شد و آن‌ها با وارد کردن کُد ملی وارد محیط اسکای روم می‌شدند. در موسسه همه امور غیر انتفاعی است و هزینه اندکی از شرکت کنندگان دریافت می‌شود که این هزینه نیز از سوی معاونت بهداشت وزارت‌خانه مشخص شده است. 

یک چهارم مراجعه کنندگان به موسسه زوج‌های زیر هجده سال بودند و طلاق هم در این گروه فراوان است. به همین دلیل تصمیم به اجرای کاری موثر در این حوزه گرفته شد. یکی از طرح‌هایی که در شهرستان اقلید اجرا شد، ارائه مشاوره ازدواج به خانواده عروس و داماد زیر هجده سال بود. دریافت این مشاوره برای ثبت ازدواج الزامی شد و موسسه نیز از حضور اساتید حوزه و دانشگاه برای تشکیل این کلاس‌ها استفاده کرد. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !