نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

هیئتی که پرچم های حرم سامرا را تولید می کند

هیئتی که پرچم های حرم سامرا را تولید می کند
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۶ آذر ۱۴۰۲

حتماً در مناسبت‌های مذهبی آنچه بیش‌تر به چشم ما در خیابان‌ها، فضاهای شهری و هیئت ها به چشم می‌آید، پرچم است که برای هر مناسبت خاص تولید و نصب می‌شود. این پرچم‌ها در گذشته طرح‌های محدودی داشت و برای عزا و جشن طرح‌های ثابتی استفاده می‌شد، اما هیأتی در مشهد کارگاهی راه انداخت تا در زمینه مذهبی و هیأتی، آثار متنوع تولید کند. هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد که هر هفته چهارشنبه شب‌ها، مجلس هفتگی برگزار می‌کند. مجالس این هیأت در خانه‌ها برگزار می‌شود و سیار است. این هیأت از سال ۱۳۸۳ با…

  • 134 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

حتماً در مناسبت‌های مذهبی آنچه بیش‌تر به چشم ما در خیابان‌ها، فضاهای شهری و هیئت ها به چشم می‌آید، پرچم است که برای هر مناسبت خاص تولید و نصب می‌شود. این پرچم‌ها در گذشته طرح‌های محدودی داشت و برای عزا و جشن طرح‌های ثابتی استفاده می‌شد، اما هیأتی در مشهد کارگاهی راه انداخت تا در زمینه مذهبی و هیأتی، آثار متنوع تولید کند.

هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد که هر هفته چهارشنبه شب‌ها، مجلس هفتگی برگزار می‌کند. مجالس این هیأت در خانه‌ها برگزار می‌شود و سیار است. این هیأت از سال ۱۳۸۳ با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی تولیدی پرچم مذهبی راه انداخت. سعید رحمانی، مسئول این هیأت می‌گوید: «ابتدا سه نیرو داشتیم و تنها در سه طرح پرچم مذهبی تولید می‌کردیم. این پرچم‌ها را به فروشگاه‌ها، دفاتر مراجع و … ارائه می‌کردیم. بعد از مدتی با سرمایه ایجاد شده توانستیم فروشگاهی در خیابان شیرازی مشهد راه بیندازیم و کار را گسترش دهیم. تولیدی این هیأت ابتدا حدود ۱۰۰ متر بود، اما الان چند هزار متر است.»

این هیأت که ابتدا کارش را با یک طراح شروع کرد هم‌اکنون چهار طراح دارد تا بتواند طرح های نوآورانه تر و متنوع تر تولید کند. همچنین با حضور افراد مسلط به زبان عربی و متخصص به احادیث و روایت کارگروهی تشکیل شده که بتوانند از صحت نوشته های روی پرچم ها اطمینان پیدا کنند.

پرچم های تولیدی این هیئت نه تنها در مجالس مطرح تهران و سایر استانهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد بلکه به کشورهایی مانند عراق، سوریه، اردن، بحرین و … هم صادر می شوند، در حرم‌های شریف کربلا، نجف و کاظمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور مستقیم با حرم سامرا در ارتباط هستند و تزئینات مختلف این حرم را انجلم می دهند.

این هیئت در حال حاضر علاوه بر پرچم‌های مذهبی، پرچم های ملی، قاب، انگشتر، صنایع دستی و … هم تولید می‌کند و حتی علاوه بر فروش محصولات خود محصولات دیگر هیأتی و مذهبی  را هم به فروش می‌رسانند که موجب به ایجاد شبکه‌ای میان هیأتی‌ها و تولید کنندگان شده است. نکته مهم و قابل اهمیت اقدامات این مجموعه، فعال کردن هیأت‌های دیگر در زمینه تولید و کارآفرینی و نهایتا ایجاد استقلال مالی برای آن هاست.

در این مجموعه حداقل ۱۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

منبع

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !