نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

قلبی که می تپد برای کمک به مردم

قلبی که می تپد برای کمک به مردم
ایران
ایران
  • 2004

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

“زیبا خان محمدی” دارای دکتری حسابداری است که بیست سال از عمر خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی برای خدمت به مردم صرف کرده است. از زمان زلزله “بم” همکاری‌اش را با هلال احمر آغاز کرد. در آن مقطع زمانی به همراه دیگر داوطلبان، کمک‌های مردمی را در سطح شهر جمع‌آوری کرده و برای مردم زلزله‌ زده ازسال کرده‌اند. از سال 1383 به صورت داوطلبانه در مدرسه “مؤسسه سلامت و روان اجتماعی کلبه امید شهرستان بیجار” مشغول به فعالیت شدند و در حال حاضر مسئول این مؤسسه مردم نهاد است.  حوزه فعالیت خانم “محمدی” سلامت روان ، حمایت زنان بی‌سرپرست و…

  • 81 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“زیبا خان محمدی” دارای دکتری حسابداری است که بیست سال از عمر خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی برای خدمت به مردم صرف کرده است. از زمان زلزله “بم” همکاری‌اش را با هلال احمر آغاز کرد. در آن مقطع زمانی به همراه دیگر داوطلبان، کمک‌های مردمی را در سطح شهر جمع‌آوری کرده و برای مردم زلزله‌ زده ازسال کرده‌اند. از سال 1383 به صورت داوطلبانه در مدرسه “مؤسسه سلامت و روان اجتماعی کلبه امید شهرستان بیجار” مشغول به فعالیت شدند و در حال حاضر مسئول این مؤسسه مردم نهاد است. 

حوزه فعالیت خانم “محمدی” سلامت روان ، حمایت زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سطح شهرستان است که از طریق آموزش‌های مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج، پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی اقشار کم درآمد به حمایت از این گروه‌ها می‌‌پردازند. صد و پنجاه گروه در سطح استان کردستان توسط این مؤسسه تشکیل شده است و تاکنون توانسته‌اند 2500 نفر را تحت پوشش قرار بدهند. تأمین هزینه‌های فعالیت‌های مؤسسه “کلبه امید” توسط خیرین صورت می‌گیرد. مهم‌‌ترین برنامه در مؤسسه “کاروان سلامت” است که در حال اجرا است و گروه هدف خانواده‌های آسیب‌پذیر ساکن در حاشیه شهر است.  

مؤسسه در حوزه اعتیاد با شناسایی و معرفی معتادان به مراکز بهزیستی کار حمایت را شروع می‌کند و پس از آن کارگاه‌های آموزشی را برای خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌کند و بعد از ترک دادن معتادان و آموزش حمایت‌های بعد از ترک به خانواده‌هایشان، آن‌ها را در تداوم مسیر یک ترک دائمی همراهی می‌کند. سپس بر روی توانمندسازی و آموزش شغلی این افراد کار می‌کنند. مشاغلی مانند دامداری، جوشکاری، خیاطی، کلاس‌های پرورش قارچ و… که با دادن وام‌های کم بهره به کمک بهزیستی توانسته‌اند برای صد نفر شغل ایجاد کرده‌اند. 

برای زنان سرپرست خانواده سه کارگاه ایجاد کرده‌اند شامل آشپزخانه در مسجد حاشیه شهر، کارگاه خیاطی و کارگاه قالی‌بافی، برای این فعالیت‌ها در ابتدا نیاز سنجی صورت می‌گیرد و سپس علاقمندی افراد در نظر گرفته می‌شود. در کنار ایجاد شغل برای زنان سرپرست خانواده، مهدکودکی ایجاد می‌شود تا مشکلی برای نگهداری فرزندانشلن نداشته باشند. برگزاری جشنواره غذا با همکاری بیست و پنج روستا ماحصل تلاش‌های این مؤسسه است. 

اعضای گروه این مؤسسه بین پانزده تا بیست و پنج نفر هستند. بیست و پنج زیرگروه در دو کانون وجود دارد. از سال 1393 با همکاری بهزیستی و فرمانداری طرح تأمین مالی خرد “تاک” در جهت توانمندسازی مناطق هدف آغاز شد. برای ایجاد شغل افراد نیازمند هر سال 150 گروه وام خود اشتغالی از بانک کشاورزی دریافت می‌کنند. از هر گروه سه نفر به عنوان گروه یار، خزانه دار و منشی  در نظر گرفته می‌شود. در این گروه‌ها هر نفر حداقل باید در ماه پانزده تا بیست هزار تومان پس انداز کند و این مبالغ در حسابی تعیین شده واریز می‌شود و از این طریق گروه‌های خودیاری صندوقی تشکیل داده و مشکلات خود را برطرف می‌کنند. 

یکی دیگر از کارهایی که در مؤسسه انجام می‌شود توجه به مدارس و فراهم آوردن محیطی با نشاط است ، نیاز مدارس از تأمین سطل زباله گرفته تا رنگ آمیزی را به کمک خیرین انجام می‌پذیرد. 

خانم “محمدی” از تجربه حضور در مؤسسه و تجربیاتش می‌‌گوید: «در مقطعی از فعالیت‌هایمان شخص فرماندار را به میان دانش‌آموزان بردیم و به نوجوانان گفتیم مشکلات و معضلات منطقه خود را بنویسند تا با حضور فرماندار این مسائل حل شود. این مشارکت فکری برای ارتقای شخصیت و احساس مؤثر بودن نوجوان بسیار خوب بود. ما روزهای تلخ و شیرینی را سپری کرده‌ایم. مرگ داوطلبانی که در دوران کرونا با ما همکاری می‌کردند برایمان سخت بود.جوان‌هایی که مجرد بودند و تمام توان خود را برای خدمت به مردم  صرف کرده بودند و در پایان مسیر زندگی حتی جان خودشان را فدای دیگران کردند». 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !