نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

گام‌های بزرگ در انتظار راه‌اندازی نهالستان

گام‌های بزرگ در انتظار راه‌اندازی نهالستان
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

 “ناصر منابی” ۴۲ ساله دارای مدرک فوق دیپلم و فعال حوزه “درختکاری“ در شهرستان “حمیدیه“ استان “خوزستان” است.  “منابی” دوازده سال است که در این بخش فعالیت می‌کند. در شروع به صورت انفرادی اقدام می‌کرد ولی با بزرگانی مانند: بانو “مجتهده نجفی“ و گروه “حافظان حریم سبز خوزستان“ آشنا شد و مجموعه بزرگی را فراهم کرد که انجمن “حامیان طبیعت و محیط زیست شهر حمیدیه” نام گرفت.  هدف این گروه توسعه و کاشت درختان ثمر در شهر بود که هم به سرسبزی و محیط زیست منطقه کمک کند و هم زمینه رونق اقتصادی و اشتغال مردم را فراهم سازد. همچنین…

  • 83 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

 “ناصر منابی۴۲ ساله دارای مدرک فوق دیپلم و فعال حوزه درختکاری در شهرستان حمیدیه استان خوزستاناست. 

“منابی” دوازده سال است که در این بخش فعالیت می‌کند. در شروع به صورت انفرادی اقدام می‌کرد ولی با بزرگانی مانند: بانو مجتهده نجفی و گروه حافظان حریم سبز خوزستان آشنا شد و مجموعه بزرگی را فراهم کرد که انجمن حامیان طبیعت و محیط زیست شهر حمیدیهنام گرفت. 

هدف این گروه توسعه و کاشت درختان ثمر در شهر بود که هم به سرسبزی و محیط زیست منطقه کمک کند و هم زمینه رونق اقتصادی و اشتغال مردم را فراهم سازد. همچنین از مصرف بی‌رویه آب برای کشت درختان بی‌ثمر جلوگیری شود و با بالاترین بازده درختان مثمر مخصوص بوم شهر و منطقه کاشت شود. 

“منابی” از کوچه و محله خودش شروع کرد، از جلوی در خانه‌ها، باغچه مدرسه‌ها، ادارات و حالا پارک‌های شهر را با درختان مثمر توسط این گروه زیبا می‌شود و باغ‌های قرآنی” جایگزین درختان بی‌ثمر غیر بومی می‌شود. از کودک و نوجوان تا پیر و سالخورده را آموزش می‌دهند و دعوت به درختکاری می‌کنند. بخشی از فعالیت این گروه هم توجیه مسئولان منطقه خصوصا شهرداری‌ها است که بدون توجه به بوم منطقه هر درختی را از هر جایی برای کشت به شهر نیاورند. گاهی این قبیل بی‌تدبیری‌ها باعث می‌شود درخت‌های مهاجم یا بی‌ثمر کاشته شود. 

 پویش‌های مختلفی همچون روستای سبز یا باغ قرآنی محله توسط این گروه اجرا شد و به لطف خدا شاهد افتتاح باغ و پارک‌های خوزستان مثل نارنجستان و بهارستانبودند که در آن‌ها درخت‌های مثمر کاشته شده است. 

آقای “منابی” درباره فعالیت دیگر این گروه می‌گوید :”موضوع دیگر فعالیت ما پسماند است. گروهی تشکیل دادیم و از پوست میوه‌ها به عنوان خشکاله استفاده می‌کنیم. در سال ۱۴۰۱ به دلیل خشکسالی دامداران خیلی دچار مشکل شدند و ما این خشکاله‌ها را جمع‌آوری و به صورت رایگان به آن‌ها دادیم تا به دلیل خشکسالی مجبور نشوند دام‌های خود را بفروشند و از روستاها مهاجرت کنند که با این حمایت‌ها آن‌ها روحیه گرفتند. 

این فرهنگ استفاده از پسماند را با آموزش‌هایی که به طور گسترده داریم می‌دهیم رو به توسعه است. ما از طریق فضای مجازی، ارتباط رو در رو، برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی رایگان در مدارس و مساجد و محلات به همه افراد آموزش می‌دهیم و آن‌ها را تشویق به استفاده از پسماند گیاهان می‌کنیم. فعالیت ما به صورت محله‌ای است و نماینده‌ای در هر محل داریم که بعد از جمع‌آوری خشکاله‌ها آن‌ها را به ما تحویل می‌دهد تا به دامداران برسانیم. در این طرح بانوان نقطه هدف و موثر کار هستند. چون مدیریت پوست میوه و ضایعات سبزیجات با خانم‌های خانه‌دار است. آن‌ها خشکاله‌ها را در خانه درست می‌کنند.” 

 “منابی” معتقد است  این منطقه ظرفیت‌های زیادی در تولید گیاهان دارویی و درختان مثمر دارد و امیدوار است با برپایی هالستان گام‌های بعدی در این مسیر  را بزرگ‌تر بردارند. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !