نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

بانک “گرامین”؛ بانک “فقرا”

بانک “گرامین”؛ بانک “فقرا”
هند
هند
  • 1983

نگارش توسط اشکان کاظمی در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

“محمد یونس” (Muhammad Yunus) بنیانگذار بانک “گرامین” (Grameen Bank) مشهور به بانک “فقرا” است. “یونس” برخلاف تمام توصیه‌های دولتی و بانکی، حاضر شد به کسانی وام بدهد که هیج بانک ‌تجاری به‌ آن‌ها وام نمی‌داد؛ زنان بیوه‌ بی‌نوا، زنانی که شوهرانشان آن‌ها را ترک کرده بودند، کارگران زمین‌های اربابان و سرمایه‌داران، رانندگان، رفتگران و حتی گدایان. “محمد یونس “شروع به اهدای وام‌های کوچک (Micro-Loans یا Micro-Credit) به فقرا نمود و در سال ۱۹۸۳ بانک “گرامین “را بدین منظور تاسیس کرد. گرامین به معنای روستا است و اساس کار بانک بر پایه اعتماد (Trust) و مسئولیت مشترک (Solidarity) بود. او اعتقاد…

  • 23 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“محمد یونس” (Muhammad Yunus) بنیانگذار بانک “گرامین” (Grameen Bank) مشهور به بانک “فقرا” است. “یونس” برخلاف تمام توصیه‌های دولتی و بانکی، حاضر شد به کسانی وام بدهد که هیج بانک ‌تجاری به‌ آن‌ها وام نمی‌داد؛ زنان بیوه‌ بی‌نوا، زنانی که شوهرانشان آن‌ها را ترک کرده بودند، کارگران زمین‌های اربابان و سرمایه‌داران، رانندگان، رفتگران و حتی گدایان. “محمد یونس “شروع به اهدای وام‌های کوچک (Micro-Loans یا Micro-Credit) به فقرا نمود و در سال ۱۹۸۳ بانک “گرامین “را بدین منظور تاسیس کرد. گرامین به معنای روستا است و اساس کار بانک بر پایه اعتماد (Trust) و مسئولیت مشترک (Solidarity) بود.

او اعتقاد دارد: «اعتبار دادن به فقیران به آنها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های بالقوه خود را سریعا بالفعل نمایند؛ توانایی‌هایی مثل بافندگی، پرورش غلات و میوه، برنج کوبی و تولید صنایع دستی. پولی که از این طریق به دست می‌آورند ابزار و کلیدی است برای بروز توانایی‌های دیگر و نیز به آنها کمک می‌کند تا پتانسیل‌های خویش را کشف کنند».

امروزه در بنگلادش “گرامین بانک” ۲۵۶۴ شعبه و ۱۹۸۰۰ کارمند دارد که به بیش از ۸ میلیون وام گیرنده در بیش از ۸ هزار روستا خدمت‌رسانی می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که با وجود این که وام گیرنده هیچ گونه وثیقه‌ای برای دریافت وام نزد بانک نمی‌گذارد اما بیش از ۹۷ درصد از وام‌گیرندگان از “بانک گرامین”، بدهی خود را با آن تسویه می‌کنند که این نرخ از هر بانک دیگری در دنیا بالاتر است.

“محمد یونس” تابحال جوایز متعددی کسب کرده است که شاید مهم‌ترین آنها جایزه صلح نوبل باشد که در سال ۲۰۰۶ به آن دست یافت.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !