نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

تغییر چهره یک محله با رنگ اخلاص و جهاد

تغییر چهره یک محله با رنگ اخلاص و جهاد
ایران
ایران
  • 2016

نگارش توسط مهران میرزائی در ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

«مجید عباسی» متولد ۱۳۵۵کارشناس “علوم تربیتی“ و کارشناسی ارشد “کشاورزی“ کارمند موسسه “مصباح الهدی“ حسینیه “اعظم زنجان“ و مسئول گروه جهادی محله “سقاخانه ابهر” است. “سقاخانه“ محله‌ای بود که هیچ کس حاضر به زندگی در آن نبود. فقط در زمان انتخابات مسئولان یاد این محله می‌افتادند و با حضور در آن رأی جمع می‌کردند و می‌رفتند.  از سال ۱۳۹۵ گروهی جهادی تشکیل شد و کار در “سقاخانه“ شروع شد. هم اکنون این گروه پنجاه نفر عضو دارد که اکثر آن‌ها دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند. تمرکز این گروه جهادی بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و به صورت محله…

  • 44 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

«مجید عباسی» متولد ۱۳۵۵کارشناس علوم تربیتی و کارشناسی ارشد کشاورزی کارمند موسسه مصباح الهدی حسینیه اعظم زنجان و مسئول گروه جهادی محله سقاخانه ابهر” است. “سقاخانه محله‌ای بود که هیچ کس حاضر به زندگی در آن نبود. فقط در زمان انتخابات مسئولان یاد این محله می‌افتادند و با حضور در آن رأی جمع می‌کردند و می‌رفتند. 

از سال ۱۳۹۵ گروهی جهادی تشکیل شد و کار در سقاخانه شروع شد. هم اکنون این گروه پنجاه نفر عضو دارد که اکثر آن‌ها دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند. تمرکز این گروه جهادی بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و به صورت محله محوری فعالیت می‌کند. هدف این گروه کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله است. تغییر چهره محله یکی از برنامه‌های اصلی این گروه است. 

 در شروع کار این گروه جهادی اهالی می‌گفتند چهل سال است در این محل کاری انجام نشده، شما چطور می‌خواهید این کار را بکنید؟ همین مساله باعث شد این گروه جهادی وارد فعالیت‌های عمرانی شود و با کمک شهرداری سه پارک در محله احداث کند. با استفاده از این امکانات خیابان‌های شهر آسفالت شد و شش مدرسه را بازسازی نمودند. سه خانه را هم از صفر تا صد ساختند و چهارخانه را هم بازسازی کردند. در دوران کرونا هم با کمک خیرین و سپاه دو میلیارد تومان جمع‌آوری و میان نیازمندان منطقه توزیع کردند. 

آقای “عباسی درباره‌ی درآمد زایی ای گروه جهادی می‌گوید: برای اینکه بتوانیم درآمدزایی کنیم و خود اتکا شویم، گُل‌های فصلی که شهرداری هرس می‌کند و دور می‌اندازد را جمع‌آوری و در یک خانه شصت متری گلخانه درست کرده‌ایم. در این محل گیاهان را قلمه زده و کاشته و پس از شش ماه هر گیاه را دانه‌ای سی هزار تومان فروختیم. از این مبلغ پانزده هزار تومان آن هزینه و مابقی سود خالص بود. لاستیک‌هایی که مردم دور می‌اندازند را جمع‌آوری و با رنگ آمیزی تبدیل به گلدان می‌کنیم و حدود دویست تا سیصد هزار تومان به فروش می‌رسانیم. از محل درآمد آن‌ها هزینه بازسازی مدرسه همان محل تامین می‌شود. 

 سعی این گروه جهادی این بوده است  که حلقه وصل باشد و از اقدامات و فعالیت‌های منطقه مانع زدایی کند  برای مثل مرکز نیکوکاری می‌گوید من ده خانواده دارم که نیازمند شغل هستند. گروه جهادی  با یک تولیدی صحبت می‌کند تا نیروهایی که نیاز دارد را از  این مرکز  جذب کند. البته مشکلات کارگاه‌ها را هم با پیگیری از مسئولان و دستگاه‌های دولتی رفع می‌کنند.  در قدم اول که کارهای عمرانی محله با پیگیری گروه جهادی به انجام رسید، بعد از آن بر روی اشتغال متمرکز شدند و یک واحد تولید قارچ احداث کردندو مقدمات فروش و تامین وام آن هم فراهم نمودند این گروه  امیدوار است این اقدامات به ثمر برسند. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !