نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

رویداد پارلمان دانشجویی

رویداد پارلمان دانشجویی
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

رویداد “پارلمان دانشجویی“ به همت “خانه خلاق قوه مقننه“ برگزار شده است. هدف این رویداد ارتقاء مهارت‌های حکمرانی از طریق دوره‌های آموزشی است. در کنار این دوره‌ها فرآیندهای پارلمانی نیز شبیه سازی شده و در همین راستا برنامه توسعه هفتم به عنوان یک سند بالا دستی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دانشجویان با تجربه‌ی این شبیه سازی و بازی و ایفای نقش در آن، مهارت‌های خود را ارتقاء بدهند. برای مثال افراد در کمیسیون‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند، گفت و گو و لابی می‌کنند، هیأت رئیسه انتخاب می‌شود، از زوایای مختلف به بررسی موضوع‌های مدنظر می‌پردازند و رای گیری می‌کنند. …

  • 130 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

رویداد پارلمان دانشجویی به همت خانه خلاق قوه مقننه برگزار شده است. هدف این رویداد ارتقاء مهارتهای حکمرانی از طریق دورههای آموزشی است. در کنار این دورهها فرآیندهای پارلمانی نیز شبیه سازی شده و در همین راستا برنامه توسعه هفتم به عنوان یک سند بالا دستی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دانشجویان با تجربهی این شبیه سازی و بازی و ایفای نقش در آن، مهارتهای خود را ارتقاء بدهند. برای مثال افراد در کمیسیونهای مختلف تقسیم بندی میشوند، گفت و گو و لابی میکنند، هیأت رئیسه انتخاب میشود، از زوایای مختلف به بررسی موضوعهای مدنظر میپردازند و رای گیری میکنند. 

هدف اصلی این رویداد، آموزش و توانمندسازی دانشجویان در حوزه حکمرانی است. تلاش گردیده تا ضمن ارائه آموزش‌های رایج در حوزه حکمرانی از نوین‌ترین شیوه‌‌های آموزشی یعنی شبیه‌سازی و بازی‌وار‌سازی جهت تمرین حکمرانی استفاده شود. از همین جهت حضور در این رویداد ضمن برخی فواید همچون اخذ گواهی‌های معتبر از دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی“، منجر‌‌ به توانمندی شرکت‌کنندگان در حوزه حکمرانی خواهد شد. 

در هر دوره از رویداد پارلمان دانشجویی مواردی از سرفصل‌های دانش‌ها و مهارت‌های عمومی حکمرانی آموزش داده خواهد شد. این آموزش‌ها به صورت آنلاین، فایل‌های صوتی و تصویری و کارگاه برگزار میشود. اینگونه رویدادها را میتوان یک نوآوری در بخش عمومی یا نوآوری در زمینه حکمرانی دانست. 

در شهریور ۱۴۰۱ این رویداد به صورت آزمایشی برای ۱۴۰ نفر دانشجو برگزار شد و پس از آن با بررسی نقاط قوت و ضعف، تلاش میشود آن را برای ۸ استان کشور برگزار کنند. 

از اهداف اصلی مرکز نوآوری قوه مقننه در پارلمان دانشجویی، آشنا کردن دانشگاهیان و دانشجویان با فرآیندهای قانون‌گذاری در مجلس و طرح مسائل حکمرانی در میان دانشگاهیان است. در نهایت این مرکز میخواهد با ابزارهای نوآوری، شیوه‌های قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بهبود دهد. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !