نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

موسسه قرآنی که آموزش روخوانی و حفظ قرآن نمی‌دهد!

موسسه قرآنی که آموزش روخوانی و حفظ قرآن نمی‌دهد!
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

موسسه “انصارالقرآن” یک خیریه قرآنی است که فعالیت‌های تربیتی را بر مبنای “قرآن“ و مفاهیم این کتاب هدایت، برای نوجوانان ۸ الی ۱۲ سال انجام می‌دهد.  هدف خیریه “انصارالقرآن“ حفظ، آموزش روخوانی، تجوید و … نیست. بلکه هدف آن پرورش نوجوانان تاثیرگذار در جامعه بر مبنای آموزه‌های قرآنی است بخصوص با اولویت اجرای این طرح قرآنی در مناطق محروم که از بهره‌مندی کمتری نسبت به آموزش قرآن دارند. این خیریه برای رسیدن به این هدف، از ظرفیت‌های مردمی و سایر موسسات قرآنی بهره می‌گیرد. موسسه “انصارالقرآن“ فعالیت‌های تربیتی خود را در یک بازه زمانی ۴ ساله طراحی کرده و در…

  • 89 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

موسسه انصارالقرآنیک خیریه قرآنی است که فعالیتهای تربیتی را بر مبنای قرآن و مفاهیم این کتاب هدایت، برای نوجوانان ۸ الی ۱۲ سال انجام میدهد. 

هدف خیریه انصارالقرآن حفظ، آموزش روخوانی، تجوید و … نیست. بلکه هدف آن پرورش نوجوانان تاثیرگذار در جامعه بر مبنای آموزههای قرآنی است بخصوص با اولویت اجرای این طرح قرآنی در مناطق محروم که از بهرهمندی کمتری نسبت به آموزش قرآن دارند. این خیریه برای رسیدن به این هدف، از ظرفیتهای مردمی و سایر موسسات قرآنی بهره میگیرد. موسسه انصارالقرآن فعالیتهای تربیتی خود را در یک بازه زمانی ۴ ساله طراحی کرده و در قالب کتاب داستان و بازی های هدفمند، آموزش قرآن میدهد. همچنین علاوه بر این مفاهیم، در کارگاههای مهارتافزایی مهارتهایی مثل خلاقیت، تمرکز، اعتماد به نفس و … به نوجوانان آموزش داده میشود تا برای زندگی در دنیای واقعی آماده باشند. 

در این ۴ سال برای این که این نوجوان بتواند در جامعه تاثیرگذار و مشکل گشا باشد، بر اساس مفاهیم قرآنی که آموختند در عملیاتهای اجتماعی شرکت میکنند. در ابتدا با کارهای ساده مثل شابلون نویسی، پرچم زدن و تهیه و توزیع شربت در مناسبتها مشارکت داده میشوند و نهایتاَ در انتهای ۴ سال باید بتوانند از محله خود یک مسئله اجتماعی را کشف و حل کنند. با این کار نوجوانان مهارتهای کار تیمی، رهبری، نوآوری، همدلی و … را تحت نظارت یک مربی در فضای واقعی و نه صرفاَ به صورت تئوری یاد میگیرند. تا در آخر متوجه تاثیر شناخت مفاهیم قرآن در حل مسائل اجتماعی بشوند. 

در واقع مأموریت این موسسه این است که با ایجاد یک جریان اجتماعی و جلب مشارکت های مالی و غیرمالی مردمی، فعالیتهای تربیتی و قرآنی خود را اثربخشتر، سریعتر و در گسترهی وسیعتری اجرا کند. مؤسسه خیریه انصارالقرآن این برنامه ۴ ساله را با کمک سایر مؤسسات قرآنی انجام میدهد. به این شکل که این مؤسسات پس از شناسایی، تحت آموزش (روشهای نوین تدریس، نحوه برخورد با نوجوانان، معضلات دوره نوجوانی و …) قرار میگیرند و محتواهای آماده در اختیارشان قرار میگیرد و توان علمی مؤسسه بالا میرود و گاهی کمک مالی نیز برای اجرای برنامه به آنها میشود. پس از یک دوره همکاری و توانمند شدن، آن مؤسسه مستقل میشود. 

در حال حاضر این مؤسسه شبکهای ۲۳ هزار نفری از خیرین دارد که به صورت فعالانه با کمکهای خود، پشتیبان انصارالقرآن” است. کمکهای خیرین محدود به کمکهای مالی نمیشود بلکه کمکهای غیر مالی هم میکنند. برای مثال کسی که مربی قرآن است با وقت گذاری برای آموزش قرآن، کسی که مهارت تخصصی و فنی دارد با یاد دادن مهارتش و مجموعهای که میتواند امکانات و فضای فیزیکی در اختیار قرار دهد با در اختیار قرار دادن فضای خود به عنوان خیر کمک میکنند. خیریه انصارالقرآن برای اینکه همه افراد بتوانند به راحتی در کار خیر سهیم باشند، کارهای خیر را بصورت کوچک و خرد تعریف کرده است. برای مثال با صرف چند دقیقه از زمان یا با هزینه کردن چند هزار تومان افراد میتوانند به عنوان خیر در این خیریه فعال باشند و تمامی درآمد این مؤسسه از جمعآوری همین کمکهای خرد و کوچک مردم است. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !