نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

وقتی اردک‌ها شالیزارهای برنج را نجات می‌دهند

وقتی اردک‌ها شالیزارهای برنج را نجات می‌دهند
تایلند
تایلند

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

در بسیاری از شالیزارهای “تایلند” و “ویتنام” برای دفع حشرات مضر در مزارع برنج از میزان سم زیادی استفاده می‌شود و این مسئله علاوه بر ایجاد هزینه اضافی برای کشاورز، به دلیل از بین رفتن حشرات مفید برای مزارع کشاورزی در اثر سم پاشی، به محیط زیست هم آسیب می‌رساند. در این حالت محصول نهایی نیز به عنوان برنج طبیعی یا ارگانیک فروخته نمی‌شود و قیمت آن کاهش می‌یابد. یک کارآفرین اجتماعی اهل “ژاپن” با مشاهدات انجام شده به این نتیجه رسید در برخی شالیزارها که چراگاه اردک‌ها هستند آفت کمتر دیده می‌شود. به این دلیل که اردک‌ها همه‌ی آفات…

  • 49 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

در بسیاری از شالیزارهای “تایلند” و “ویتنام” برای دفع حشرات مضر در مزارع برنج از میزان سم زیادی استفاده می‌شود و این مسئله علاوه بر ایجاد هزینه اضافی برای کشاورز، به دلیل از بین رفتن حشرات مفید برای مزارع کشاورزی در اثر سم پاشی، به محیط زیست هم آسیب می‌رساند. در این حالت محصول نهایی نیز به عنوان برنج طبیعی یا ارگانیک فروخته نمی‌شود و قیمت آن کاهش می‌یابد.

یک کارآفرین اجتماعی اهل “ژاپن” با مشاهدات انجام شده به این نتیجه رسید در برخی شالیزارها که چراگاه اردک‌ها هستند آفت کمتر دیده می‌شود. به این دلیل که اردک‌ها همه‌ی آفات و حشرات مضر را می‌خورند و باعث می‌شوند بدون استفاده از سم پاشی، آفت‌ها کم شوند.از طرفی گوشت اردک در بین مردم این کشورها غذای پرطرفداری بود.

این کارآفرین اجتماعی بعد از شناخت مسئله به سراغ مخاطبین خود یعنی شالیکارها رفت و با یادآوری مسئله و مضرات سم پاشی و همچنین بیان مشاهداتش، آن‌ها به پرورش اردک در مزارع خود ترغیب کرد.

به این ترتیب علاوه بر کاهش هزینه سم‌پاشی و افزایش کیفیت برنج و در نهایت افزایش قیمت آن، کشاورزها درآمدی هم از فروش گوشت اردک کسب می‌کردند و در نتیجه معیشت آن‌ها و سلامت مصرف کنندگان بهبود یافت.

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !