نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

وقتی هنر گرافیک به زیبایی جواهرات می‌افزاید

وقتی هنر گرافیک به زیبایی جواهرات می‌افزاید
انگلستان
انگلستان

نگارش توسط مهران میرزائی در ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

“رازان بسیم” (Razan Basim) یک طراح جواهرات ساکن اردن است که محصولاتش الهام گرفته از تایپوگرافی عربی است. او معمار بوده که حدود ۵ سال پیش شروع به مطالعه طراحی گرافیک، با تمرکز بر تایپوگرافی کرد. “رازان” پس از مطالعه روی زبان‌های غربی و عربی ، فونت‌های بیشتری را در زبان انگلیسی کشف کرد ، به این صورت که در این سبک از فونت‌ها، از ترکیبی از تایپوگرافی عربی و حروف کلاسیک انگلیسی استفاده می‌شد. او می گوید : “اگر به طراحی قلم نگاه کنید، ما در زبان عربی فونت زیادی نداریم که بتوانیم از آن در رایانه یا چاپ…

  • 43 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

“رازان بسیم” (Razan Basim) یک طراح جواهرات ساکن اردن است که محصولاتش الهام گرفته از تایپوگرافی عربی است.

او معمار بوده که حدود ۵ سال پیش شروع به مطالعه طراحی گرافیک، با تمرکز بر تایپوگرافی کرد. “رازان” پس از مطالعه روی زبان‌های غربی و عربی ، فونت‌های بیشتری را در زبان انگلیسی کشف کرد ، به این صورت که در این سبک از فونت‌ها، از ترکیبی از تایپوگرافی عربی و حروف کلاسیک انگلیسی استفاده می‌شد.

او می گوید : “اگر به طراحی قلم نگاه کنید، ما در زبان عربی فونت زیادی نداریم که بتوانیم از آن در رایانه یا چاپ استفاده کنیم.”

“رازان” از این فرصت استفاده کرد و شروع به طراحی جواهرات با الهام از الفبای عربی کرد و حروف را به سبک منحصر به فردی خلق کرد. او بیان می‌کند که اولین بار خانواده و همکارانم ایده‌ی این کار را در ذهن من به وجود آوردند. آن‌ها از من خواستند یک جواهر به شکل حرف “الف “و “ب” به زبان عربی برایشان درست کنم.

“من سعی می کنم مردم به شکل دیگری به تایپوگرافی نگاه کنند، نه تنها به عنوان یک “حرف” برای خواندن، بلکه به عنوان یک “تصویر” نیز آن را در نظر بگیرند.”

“رازان” اولین مجموعه ی خود و اولین کسب و کارش در زمینه ی جواهرات هارمونی را در سال 2018 راه اندازی کرد . رازان در سپتامبر 2017 در برنامه سازمانی خلاق (CEP) شرکت کرد تا درباره کسب و کار طراحی، اطلاعات بیشتری کسب کند. او می‌گوید: “ما به عنوان طراح ، اغلب زمان زیادی را صرف تمرکز بر خلق محصولات می‌کنیم  و نمی‌دانیم چگونه محصولات خود را به بازار عرضه کنیم. این کارگاه واقعا برای من مفید بود . من یاد گرفتم که چگونه یک مدل کسب و کار و یک پرسونای مشتری ایجاد کنم و برای ایجاد محصولی منحصر به فرد ، بازار را بررسی کنم. ” (پرسونای مشتری عبارت است از بازتابی از مشتری ایده آل کسب و کار بر اساس تحقیقات بازاریابی، داده های موجود از مشتری کنونی و یا مشتری فرضی. این بازتاب که کاملا بر اساس اطلاعات واقعی می باشد و به کارآفرین اجتماعی کمک می کند که بهترین تصمیم را نه تنها در ارتباط با محصولاتش بلکه در مورد کسب و کار خود بگیرد.)

زمانی که رازان در کارگاه شرکت کرد، تنها نمونه‌های اولیه و مفاهیم انتزاعی داشت. او در (CEP) به عنوان بخشی از یک برنامه سه ماهه گسترده‌تر به نام “طراحی برای تأثیر” شرکت کرد که هدف آن کمک به طراحان برای ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خلاقانه حول محصولات یا ایده‌هایشان است.

“رازان” بعد از شرکت در (CEP) می‌گوید: “من عادت کرده بودم که به تنهایی، پشت رایانه یا به کمک مطالعه کتاب طراحی کار کنم. نمی‌توانستم مفهوم و منظور خود را به درستی به مردم منتقل کنم. اکنون من با اعتماد بنفس بیشتری مفاهیم مورد نظرم را در جمع بیان می‌کنم. همچنین دریافت بازخورد از طراحان دیگر در این دوره بسیار برای من مفید بود”

“رازان” در (CEP) آموخت برای تعیین نیازهای مشتری، لازم است با مردم مصاحبه کند. او به سراغ دانشجویان دانشگاه و زنان در پارک های عمومی و بازار رفت و از آنان سوالاتی پرسید. مثلا آیا خرید اینترنتی می‌کنید؟ چه چیزی می‌خرید؟ چقدر برای جواهرات هزینه می‌کنید؟

 

او در ابتدا با زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله مصاحبه می کرد. اما به مرور متوجه شد که مشتریان ایده آل او ۲۵ تا ۳۵ سال دارند. او کشف کرد که افراد جوان اغلب بیشتر به فکر طراحی هستند (مثلاً آن ها دوست دارند از طلا استفاده کنند)، در حالی که زنان مسن ترجیح می‌دهند چیزی خلاقانه و منحصر به فرد بپوشند.

او می‌گوید: “شما باید با مردم صحبت کنید و درک کنید که آن ها چگونه فکر می‌کنند. وقتی شما برای شخصی چیزی را طراحی می‌کنید، باید تک تک جزئیات مربوط به او، مثل این که او چگونه می خواهد به نظر برسد و یا این که چگونه وقت خود را می‌گذراند، در نظر بگیرید.”

 

بعد از گذراندن (CEP) و برنامه طراحی برای تاثیر، “رازان” جواهرات خود را در هفته طراحی عمان به نمایش گذاشت و بازخورد خوبی دریافت کرد. او می‌گوید: “من بسیار خوشحال شدم که مردم این طرح‌ها را دوست داشتند و به من گفتند این اولین بار است که تایپوگرافی جدیدی می‌بینند.” او با موفقیتی که در این تجربه داشت ایده های خود را به (ShamalStart) که یک شتابدهنده است و همچنین به (fablab) (یک فضای کاری با ابزارهای تولید دیجیتال، مانند چاپگرهای سه بعدی) ارائه داد. او از این طریق علاوه بر آموزش بازاریابی دیجیتال، مشاوره، فضای کاری و شبکه سازی، حدود 15،000 پوند برای توسعه کسب و کار اجتماعی خود سرمایه جذب کرده است.

در مارس ۲۰۱۸ ، “رازان” اولین مجموعه جواهرات خود را به نام حروف عربی هندسی که از سابقه‌ی او در معماری الهام گرفته بود، راه اندازی کرد. رازان تلاش کرد تا علاوه بر ورود به بازارها و مغازه‌های عمان و دبی ،کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود را ایجاد کند. همچنین وقت خود را صرف ایجاد برندی کرد تا  به مردم امکان دهد با فلسفه و داستان کار او ارتباط برقرار کنند. در دو تا پنج سال آینده ، “رازان” قصد دارد “جواهرات هوشمند” متصل به فن آوری ایجاد کند و به شدت معتقد است که طراحی عالی باید عملکردی متناسب داشته باشد. به عنوان یک طراح ، او متوجه شد که بزرگترین چالش او ادامه دادن ایده‌های موجود است و می‌گوید از خارج از رشته خود الهام می‌گیرد.

“از آنجا که من روی تایپوگرافی تمرکز دارم، دوست دارم سفر کنم و شهرها را کشف کنم. در خیابان ها قدم می‌زنم و به علائم موجود در ساختمان‌ها نگاه می‌کنم. این یک منبع الهام بزرگ برای من است. ممکن است بعضی از افراد از طراحان دیگر جواهرات الگو بگیرند، اما من دوست دارم از مناطق مختلف الهام بگیرم و آنها را به هم متصل کنم.

 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !