نوپدید

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی

تفکیک تفاله چای خشک از پسماندهای هیئات مذهبی

تفکیک تفاله چای خشک از پسماندهای هیئات مذهبی
ایران
ایران

نگارش توسط مهران میرزائی در ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

“چای“ یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در ایام “محرم“ است که در موکب‌ها و هیئت‌ها برای پذیرایی از عزاداران استفاده می‌شود. به ابتکار “شهرداری اصفهان“ در دهه ” اول محرم”  ۱۴۰۲ به حدود ۴۵۰ هیئت و موکب در مناطق مختلف یک سطل، نایلون و یک آبکش تحویل شد تا تفاله‌های چای را جمع‌آوری کنند.  جمع‌آوری این پسماندها هر شب توسط نیروهای شهرداری انجام و مرحله خشک‌شدن نهایی آن نیز در سازمان “مدیریت پسماند” انجام می‌گرفت. به این ترتیب در دهه “اول محرم“ حدود چهار تن تفاله‌چای خشک، جداسازی شد که در ترکیب با خاک و سایر مواد، برای تقویت درختان و…

  • 73 بازدید
  • 0 پسند
  • 0 نظر

چای یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در ایام محرم است که در موکبها و هیئتها برای پذیرایی از عزاداران استفاده می‌شود. به ابتکار شهرداری اصفهان در دهه اول محرم”  ۱۴۰۲ به حدود ۴۵۰ هیئت و موکب در مناطق مختلف یک سطل، نایلون و یک آبکش تحویل شد تا تفالههای چای را جمع‌آوری کنند. 

جمع‌آوری این پسماندها هر شب توسط نیروهای شهرداری انجام و مرحله خشک‌شدن نهایی آن نیز در سازمان مدیریت پسماند” انجام می‌گرفت. به این ترتیب در دهه اول محرم حدود چهار تن تفاله‌چای خشک، جداسازی شد که در ترکیب با خاک و سایر مواد، برای تقویت درختان و گیاهان استفاده میشود. 

پیش از این نیز شهرداری از مردم درخواست کرده بود که ضایعات چای را از سایر زبالهها تفکیک و از آن برای تقویت خاک گلدان یا باغچه خود استفاده کنند یا اینکه پس از آبگیری در منزل به خودروهای سیار یا ایستگاههای دریافت پسماند شهرداری تحویل دهند. البته شروع این طرح در دی ماه ۱۴۰۱ از ساختمانهای اداری شهر اصفهان کلید خورد. پیشگیری از انتشار و توسعه آلودگی‌های میکروبی ناشی از شیرابه، کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای حرارتی و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا، ارتقای وضعیت نظافت معابر شهری ناشی از روان‌شدن شیرابه، حفظ سایر مواد بازیافتی از تأثیر نامناسب شیرابه و تقویت فرهنگ جداسازی پسماندها در مبدا از دیگر اهداف این طرح است. 

نظرات کاربران

برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !